"K úpravě cen malé části balení jsme přistoupili po důkladném zvážení. Vždy hledáme způsob, jak efektivně řídit naše podnikání a současně zajistit, aby český národní nápoj zůstal pro pivaře cenově dostupný," uvedla. Krok pivovaru kopíruje loňskou úpravu cen, kdy Plzeňský Prazdroj avizoval záměr přitáhnout Čechy zpět do restaurací, hospod a barů, a podpořit tak sektor pohostinství.
"Změny v ceníku reflektují vývoj inflace za uplynulé období. Dotknou se 16 ze 116 různých balení výrobků společnosti," uvedla. Konkrétní zdražení lahvových a plechovkových piv Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a Velkopopovický Kozel firma neuvedla. Podle mluvčí závisí ceny i na obchodnících. Prodejní ceny v jednotlivých obchodech se tak mohou lišit.
Prazdroj zdražoval naposledy loni v listopadu, a to v průměru o 0,7 procenta, také piva v lahvích a plechovkách.
V předchozích letech zpravidla poté, co zdražil lídr trhu, zvýšili ceny i jeho největší konkurenti. Loni už to tak nebylo. Listopadový krok Prazdroje následovaly pouze některé menší pivovary.
Pokles prodeje čepovaného piva hlásí české pivovary čtyři roky. V restauracích nyní prodají podle pivovarských svazů přes 43 procent piva, ještě v roce 2010 to bylo přes 50 procent.
České pivovary loni prodaly na domácím trhu 15,8 milionu hektolitrů piva, o 1,1 procenta méně. Jedinou kategorií, jejíž spotřeba v Česku oproti roku 2012 vzrostla o dvě procenta, byly ležáky. Naopak klesla spotřeba výčepního piva, nealkoholického piva, speciálů a zejména pivních mixů, kterých se prodalo o 40 procent méně. Lidé nadále pili méně piva v restauracích, jejichž podíl na celkovém prodeji klesl na historické minimum. Spotřeba na hlavu mírně klesla ze 146 na 144 litrů.
V prvním letošním čtvrtletí se díky teplotně nadprůměrnému začátku roku prodalo v ČR o 35.000 hektolitrů více piva než ve stejném období roku 2013. O úspěšnosti roku ale rozhodne léto, hlavně prázdniny. Za polovinu července hlásí pivovary až dvojnásobně vyšší prodej oproti zimě.