Území chce ŘSD sanovat. Zvolit alternativní trasu budované dálnice, která by se vyhnula nestabilnímu území, není rozumné, řekl před dvěma týdny novinářům ministr dopravy Antonín Prachař. Ke změně trasy vyzývali někteří ekologové.
Sanace bude podle Studeckého zřejmě rozdělena do dvou etap. Nejprve bude odvodněn prostor sesuvu, čímž se sníží riziko dalšího pohybu. V druhé etapě budou provedeny stavební práce, které zajistí trvalou sanaci území. "Za předpokladu vyhlášení krizového stavu v území se uvedený harmonogram, tedy do konce letošního roku svah odvodnit, přes zimu monitorovat a na jaře 2015 pokračovat ve stavbě, jeví jako reálný," popsal Studecký.
Zadávací řízení na zhotovitele stavebních prací se uskuteční až na základě výsledků technické studie proveditelnost, kterou ŘSD očekává do konce srpna. Finanční náklady na sanaci nelze podle mluvčího nyní předjímat. Zajištění přípravy sanace sesuvu hradí investor z přidělených 55 milionů korun.
Svah zavalil rozestavěnou dálnici začátkem loňského června, poškodil také část železniční trati mezi Úpořinami s Chotiměří a zařízení kamenolomu Dobkovičky. Experti varovali, že pokud se urychleně nepřijmou nápravná opatření, mohou vydatnější deště způsobit další sesuv, jenž by ohrozil obyvatele blízkých Litochovic.
Na nestabilitu v okolí Litochovic už dřív upozorňovali jak geologové, tak ekologové. Geologové v polovině 90. let současnou trasu nedoporučili. Ekologové ze sdružení Děti Země prosazovali tunelovou variantu vedení dálnice přes České středohoří.
Úsek dlouhý 16,4 kilometru měli podle plánů z roku 2007 využívat řidiči už v roce 2010. Cenu stavby odhadoval investor na 9,9 miliardy korun bez DPH. Podle posledních odhadů se termín dokončení posune minimálně na polovinu roku 2016. Cena bez sanace sesunutého svahu vzrostla na bezmála 15 miliard korun bez DPH.