"Zhotovitel jako gesto dobré vůle složil 20 milionů bankovní garanci na případné budoucí penále," uvedl Prachař. Dodal, že tento krok považuje za výsledek tvrdého, ale férového jednání mezi objednatelem a stavební společností. Tato garance ale pokryje jen malou část sankcí, které by stát mohl po stavební firmě vymoci. Maximální výše pokuty totiž může dosáhnout 30 procent celkové ceny stavby, která je téměř 600 milionů korun bez DPH.
Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kubiše totiž stavební firma OHL ŽS zpochybňuje datum předání staveniště, a tím i datum, od kterého se má délka stavebních prací počítat. Podle ředitelství se má tato délka počítat od loňského května, kdy ŘSD stavební firmu na dálnici pustilo. Podle firmy je za začátek stavby nutné považovat až loňské září, kdy se vyřešily problémy s nedostatečnou pevností podloží dálnice a kdy se fakticky mohlo začít s pracemi na modernizaci dálnice, uvedl šéf ŘSD.
Smyslem dodatku, který ŘSD s OHL ŽS uzavřelo, je navýšení sankcí o další statisíce korun, pokud se nestihne termín pro postavení vozovky alespoň v jednom pruhu do 28. října. To ale podle Kubiše nic nemění na faktu, že po 16. září má stavební firma podle původního harmonogramu dokončit celou modernizaci. Pak jí podle smlouvy běží původní milionové penále za každý den a po 28. říjnu se tak mohou sankce vyšplhat na 1,9 milionu korun denně.
O tom, kdy se s modernizací na úseku u Velké Bíteše začalo, nicméně podle nové dohody rozhodne nezávislý arbitr. "ŘSD nechce oslabovat svoji pozici, nechce oslabovat pozici státu, ba naopak," uvedl Kubiš. Ředitelství má ale především zájem na dostavbě dálnice. Stamilionovou exekuci, kterou by mohlo uplatňovat vůči zhotoviteli, odsune proto až po rozhodnutí arbitráže. I bez nového dodatku by se ale pravděpodobně spor o penále k soudu dostal, protože se nedá předpokládat, že by se zhotovitel mnohamilionové pokutě dobrovolně podvolil.
Silničáři začali v loňském roce na dálnici D1 opravovat první čtveřici úseků mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi, Lhotkou a Velkou Bíteší a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Kvůli prasklinám betonových desek rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011 o její celkové modernizaci. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard Kč.
Tomáš Cafourek rot