Stav nebezpečí je nejnižším z krizových stavů, který mohou správní orgány vyhlásit v reakci na mimořádnou událost. V tomto případě možnost vyhlášení stavu nebezpečí řeší ministerstvo dopravy s Ústeckým krajem a ministerstvem vnitra, uvedl Prachař. Podle něj si vnitro vyžádalo doplnění dokumentů týkajících se sesuvu a příští týden mají jednání o vyhlášení stavu nebezpečí pokračovat.
Ministerstvo vnitra i Ústecký kraj v minulosti odmítly stav nebezpečí vyhlásit. Nyní se ale podle Prachaře objevily nové skutečnosti, na jejichž základě je potřeba celou věc znovu zvážit. Podle geologického průzkumu je totiž celá lokalita podmáčená spodní vodou bez ohledu na aktuální počasí, a tedy i množství srážek.
Nejzazší lhůtu, kdy by se mohlo podařit sesuv z rozestavěné dálnice odklidit, nechtěl ministr nyní komentovat. V současnosti totiž ještě není zpracován projekt, který má ideální způsob odklízecích prací stanovit. O projekční práce se teď uchází pětice firem, uvedl Prachař s tím, že na dostavbě dálnice D8 se stále pracuje, pokračuje se ale v jiných úsecích.
Svah zavalil rozestavěnou dálnici u obce Dobkovičky začátkem loňského června. Podle geologického průzkumu je největším rizikem nestabilního území přebytek spodní vody. Ta se bude muset podle Prachaře z podloží odčerpat a následně celý svah stabilizovat horizontálními a vertikálními vzpěrami.
Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah rovněž zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Podle expertů je ale oblast stále nestabilní a hrozí, že pokud se urychleně nepřijmou nápravná opatření, mohou vydatnější deště způsobit podobný sesuv a ohrozit obyvatele nedalekých Litochovic.