Babiš: Se zavedením registrace tržeb by mohla klesnout DPH

24.07.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 24. července (ČTK) - V souvislosti se zavedením on-line registrace tržeb by se mohla snížit daň z přidané hodnoty (DPH). Na dnešní tiskové konferenci po setkání se svým chorvatským protějškem Borisem Lalovacem to uvedl ministr financí Andrej Babiš. Zatím ale není podle něj jasné, zda by šlo o plošné snížení sazeb.

On-line registraci tržeb, kterou chystá MF od roku 2016 po vzoru Chorvatska, považuje Babiš za klíčových projekt úřadu v boji s daňovými úniky. Chorvatsko evidenci tržeb zavedlo od roku 2013 a společně s tím i podle Babiše výrazně snížilo DPH. "My určitě přemýšlíme o stejném modelu jako v Chorvatsku, tedy o tom, že bychom snížili DPH," uvedl Babiš. Základní sazba DPH je nyní v ČR 21 procent a snížená 15 procent.

Finanční správa díky novému systému bude moci on-line sledovat tržby podnikatelů a efektivně postihovat nepoctivce. Na konkrétní podobě elektronické evidence tržeb, respektive příslušného zákona, chce ministerstvo spolupracovat s podnikatelskými asociacemi. Zatím od nich má podle ministra pozitivní reakce.

"Již máme daňovou Kobru, nyní pracujeme na projektu, který kolegové nazývají Chřestýš," uvedl k projektu Babiš. Daňová Kobra je spolupráce finanční správy s policií a celníky na velkých případech daňových úniků.

"Chorvatský model je pro nás klíčový. Je to (evidence tržeb) důležité v boji proti šedé ekonomice. Zároveň to vytváří férové podmínky pro všechny podnikatele," řekl Babiš. Podle něj navíc takový model nevyžaduje velké investice. Podle Babiše je od Chorvatska možné převzít zkušenosti s projektem, částečně i legislativu a popřípadě koupit potřebný software.

Podle plánů MF by pokladny obchodníků měly být napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Podle představ MF by tak měl podnikatel zaslat datovou zprávu o transakci finanční správě, ta zpět zašle potvrzení s unikátním kódem účtenky o přijetí transakce. Podnikatel následně účtenku vytiskne a zákazník by měl povinnost ji převzít. Evidenci dané tržby si pak zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy.

Výhodou podle MF je, že není nutné certifikovat zařízení ani programy a celý systém lze provozovat na běžných zařízeních.

V zahraniční se nyní používají převážně registrační pokladny, například na Slovensku. Ty ukládají transakce do nesmazatelné paměti a finanční správa při kontrolách nahrává data z pokladny. Pak existuje například v Maďarsku tzv. hybridní systém, který kombinuje registrační pokladny s on-line připojením.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK