Stavební firmy potrestané v SR za kartel opět mohou do tendrů

30.07.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Bratislava 30. července (ČTK) - Šest stavebních firem, včetně firem Strabag a Skanska registrovaných v Česku, které na Slovensku dostaly kvůli účasti na kartelové dohodě pokutu a byly vyloučeny z tendrů na budování dálnic a rychlostních silnic, se může opět do státních tendrů zapojit. Podle slovenského Úřadu pro veřejné zakázky (ÚVO) tříletý distanc na státní zakázky již většině firem vypršel a u dalších bude trvat již jen několik týdnů. Rozhodnutí soudu přitom nabylo právní moc až letos. Uvedla to web sme.sk.

Spor se týkal tendru na výstavbu dálnic, který byl vyhlášen v květnu 2004. Skanska DS, která se v minulosti přejmenovala na Skanska, Strabag, slovenské firmy Doprastav, Inžinierske stavby a Betamont a portugalská Mota-Engil podle rozhodnutí slovenského antimonopolního úřadu koordinovaly své nabídky v soutěži na výstavbu dálnice na Slovensku. Úřad jim za to ještě v roce 2006 uložil pokutu v celkové výši zhruba 45 milionů eur (1,2 miliardy korun) a tříletý zákaz účastnit se státních tendrů. Po sérii soudních sporů však nabyl verdikt právní moci až letos po rozhodnutí slovenského nejvyššího soudu.

ÚVO však tento týden vydal překvapivé prohlášení, podle kterého zákaz účastnit se státních soutěží platí od doby, kdy se nejpozději mohly firmy na kartelu domluvit, takže tříleté období začalo v roce 2004. Antimonopolní úřad o kartelu rozhodl v roce 2005, jeho rozhodnutí však většina firem napadla u soudu a ty rozhodly o odložení platnosti rozhodnutí Antimonopolního úřadu.

Podle úředníků v tuto chvíli přestal platit i distanc. Zastavení účasti v tendrech tak podle úředníků platilo u jednotlivých stavebních firem různě do období od prosince 2006 do května 2007, podle toho, kdy která z firem rozhodnutí soudu dostala. Většina z tříletého zákazu účasti v tendrech tak firmám uplynula již v minulosti. Zbytek trestu se pak začal počítat po doručení posledního rozsudku Nejvyššího soudu, kdy se také stal právoplatným, tedy od letošního března.

Úředníci tak vrátili firmy zpět do hry, někteří odborníci na právo jsou však jiného názoru. Podle nich měl tříletý zákaz začít platit od březnového rozhodnutí Nejvyššího soudu. K rozhodnutí se vyjádřil kriticky i bývalý šéf investičního úseku Národní dálniční společnosti Juraj Čermák, který slovenskému deníku Hospodářské noviny řekl, že rozhodnutí je "milostí" pro firmy zúčastněné v kartelu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK