Prodejci Hyundai si stěžovali na dovozce značky u ÚOHS

31.07.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 31. července (ČTK) - Spor prodejců a servisů se zastoupením korejské značky Hyundai vyústil v podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Antimonopolní úřad má prošetřit, zda dovozce novými smluvními podmínkami neporušuje hospodářskou soutěž. ČTK to dnes oznámil Spolek autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai v ČR. Vyjádření Hyundai Motor ČTK zjišťuje.

Prodejcům a autorizovaným servisům vadí dodatek k dealerským smlouvám pod názvem Etický kodex. Omezuje nároky prodejců na vyplácení prodejních bonusů, na kterých jsou existenčně závislí. Navíc zavádí subjektivní hodnocení jednotlivých prodejců. Kvůli novým smluvním podmínkám odmítla se zastoupením spolupracovat téměř polovina z 66 tuzemských prodejců.

"Hyundai Motor Czech se snažil o zneužití svého hospodářského postavení na trhu a získání neodůvodněné ekonomické kontroly nad všemi partnery provozujícími autorizované prodejny a opravny vozidel Hyundai. Takřka polovina všech autorizovaných prodejců a opravců v ČR proto odmítla dále s národním prodejcem a zejména s jeho generálním ředitelem Vladimírem Vošickým spolupracovat a mnozí z dealerů odstoupili od dealerských smluv," uvedli prodejci v prohlášení pro ČTK.

Nový dodatek ke smlouvě by podle prodejců umožnil zastoupení značky nepřijatelně zneužívat obchodní vztah s jednotlivými dealery Hyundai a ekonomicky je ovládat, respektive finančně likvidovat.

V praxi by tak například Hyundai Motor Czech stanovil čtvrtletní slevovou akci na určitý typ vozidla s velmi vysokým plánem prodeje. Dealer by pak od národního distributora nakoupil za klasickou ceníkovou cenu s velmi nízkou marží čtyři až šest procent vozidla, která by pak následně na základě kampaně prodal zákazníkům s akční slevou, tedy prakticky za nižší cenu, než sám nakoupil. Poté by musel čekat, zda mu zastoupení proplatí slíbené bonusy za splnění počtu prodaných aut. Prodejci přitom již dostávají od Hyundai Motor Czech faktury na smluvní pokuty, které jsou pak započítávány vůči bonusům nárokovaným na základě prodejů.

Hyundai Motor Czech loni zvýšila zisk více než čtyřnásobně na 29,4 milionu korun. Celkové tržby pak stouply o téměř 17 procent na více než 6,7 miliardy korun. Firma loni zažila dosud nejúspěšnější rok na českém trhu, když zvýšila prodej o sedm procent na 16.239 vozů a skončila druhá za domácí Škodou.

jsa rot

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK