Etihad Airways se dohodly na převzetí 49procentního podílu v problémových italských aerolinkách už koncem června. Společnost by měla do Alitalie investovat během tří let 1,2 miliardy eur (33,4 miliardy Kč), sdělil dnes italský ministr dopravy Maurizio Lupi.
"Je to velmi důležitý signál, vzhledem ke všemu, co se říká o tom, že Itálie je na kolenou a že je v recesi," řekl Lupi podle agentury Reuters. Italská ekonomika v prvních dvou čtvrtletích tohoto roku vykázala pokles, což znamená nový propad třetí největší ekonomiky eurozóny do recese.
Závěrečnou dohodu brzdila jednání o propouštění zaměstnanců a restrukturalizaci dluhu Alitalie, což byly hlavní podmínky arabských aerolinek pro dokončení dohody. Většina odborových organizací Alitalie schválila plán propuštění 1635 zaměstnanců, tedy asi 13 procent pracovní síly. Etihad původně požadoval zrušení 2250 míst.
Smlouvou se Etihad Airways otevře čtvrtý největší evropský trh letecké přepravy. Etihad vznikla před deseti lety a patří mezi nejrychleji rostoucí na světě. Masivně rozšiřuje flotilu letadel a vlastní podíly ve společnostech Air Berlin, Air Seychelles, Virgin Australia, Aer Lingus či Jet Airways.
Konkurenční evropští přepravci namítají, že dohoda, které předcházela sanace Alitalie s pomocí vlády, by mohla představovat nelegální státní pomoc. Ministr Lupi je ale přesvědčen, že Evropská unie transakci schválí. Uvedl, že vláda v září předloží Evropské komisi dokument, v němž vysvětlí podrobnosti transakce.
Alitalia vznikla před 68 lety. Pouze několikrát se jí podařilo dosáhnout celoročního zisku a před svou privatizací v roce 2008 opakovaně potřebovala státní pomoc.
Čistý zisk Etihad Airways loni vzrostl o 48 procent na rekordních 62 milionů dolarů (1,3 miliardy Kč) a tržby se zvýšily o 27 procent na 6,1 miliardy USD. Firma loni přepravila téměř 12 milionů cestujících a 487.000 tun nákladu.