Průměrný klient dal ve 2. čtvrtletí za služby banky o tři Kč víc

14.08.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 14. srpna (ČTK) - Průměrný klient zaplatil ve druhém čtvrtletí za užívání bankovních služeb 182 Kč, což je o tři koruny více než v prvních třech měsících roku. Vyplývá to z Klientského indexu, který na základě vyplněného kalkulátoru pravidelně sestavuje server Bankovnipoplatky.com.

Zvýšení hodnoty indexu způsobil především vyšší počet operací, než jaký nabízí 'balíček', který mají klienti zdarma v rámci vybraného produktu. Nejvíce klienti vybírají z bankomatů nad počet výběrů zdarma. Dále šlo o výběry z bankomatů v zahraničí, z bankomatů cizích bank v ČR a neefektivní využívání služeb bank.

Ve třetím čtvrtletí index zřejmě mírně ovlivní změna sazebníku České spořitelny, která od pátku zdraží některé základní služby, a to i více než na dvojnásobek. Několik položek zlevní, například výběr z bankomatu bude stát pět Kč, o korunu méně než dosud. Spořitelna mění ve svém ceníku zhruba 40 položek.

Zakladatel serveru Patrik Nacher očekává, že změna sazebníku ovlivní ve třetím čtvrtletí hodnotu Klientského indexu jen mírně, protože zdražení služeb přinutí klienty k efektivnějšímu chování. Současně nepředpokládá, že by spořitelnu následovaly další velké banky.

ČSOB upravuje sazebník poplatků od září. Cílem je prý zjednodušení, zpřehlednění, zkrácení a dosažení celkové transparentnosti a srozumitelnosti pro klienty. Z původních devíti sekcí je sazebník členěn nově na šest. Na základě zpětné vazby od klientů jsou pokuty při nedodržování podmínek přiřazeny přímo k produktům. Poplatky za neaktuální služby, kam patří například telekomunikační služby, byly zrušeny.

Rovněž v sazebníku Komerční banky, který bude platit od 19. listopadu 2014, budou změny, jež mají za cíl zejména upřesnit a zpřehlednit popis poplatků. "Ke změnám sazebníkových cen nedochází," řekl ČTK mluvčí banky Michal Teubner.

Raiffeisebank měnila ceník počátkem července, kdy poplatky podle mluvčího Tomáše Kofroně jen snižovala nebo rušila. "Ve zbytku roku nebudeme měnit ceny stávajících produktů," dodal. Také UniCredit Bank od července provedla drobné změny v sazebníku, které souvisely například se zavedením nových debetních karet do portfolia banky. "Výrazné změny v cenové politice, které by měly dopad na zdražení služeb pro klienty, nezvažujeme," podotkl mluvčí banky Petr Plocek.

Kalkulátor sleduje podrobně chování klientů. Nejde tedy jen o to, u jaké banky jsou, ale hlavně kolikrát danou službu užijí. Díky tomu je celkový poplatek klienta ovlivněn nejen tím, jak drahou banku má, ale především tím, jak se v ní chová. Pokud je někdo aktivní, tak v průměrně drahé bance platí měsíčně stokoruny. Jestliže někdo banku prakticky neužívá, tak i v drahé bance se může dostat pod 100 Kč měsíčně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK