Počet i objem veřejných zakázek na stavby letos stoupá. V prvních šesti měsících letošního roku státní investoři zahájili 1877 výběrových řízení na stavební zakázky, což je o 38 procent více než loni. Celková hodnota těchto projektů meziročně vzrostla o 28,6 procenta na 63,8 miliardy korun.
Výrazně se činí hlavně Správa železniční dopravní cesty, která v prvních šesti měsících roku vypsala stavební zakázky za 6,2 miliardy (meziročně o 41,2 procenta více), a Ředitelství silnic a dálnic se zakázkami v hodnotě pět miliard (meziročně o 26,4 procenta více).
Mezi větší vypsané stavební zakázky patří například rekonstrukce trati Sklené nad Oslavou - Ostrov nad Oslavou nebo Klatovy - Železná Ruda každá za 0,8 miliardy korun, rekonstrukce trati Praha-Smíchov - Rudná - Beroun za 0,7 miliardy korun nebo stavba rychlostní komunikace R4 Skalka za 0,8 miliardy korun.
Stavaři se však zatím z těchto peněz příliš radovat nemohou. Analýza totiž upozorňuje na to, že z výběrových řízení, která byla vyhlášena v lednu až červnu 2014, jich bylo zatím ukončeno pouze 28 procent a devět procent řízení bylo dokonce zrušeno. "Nezadaných zakázek tak jenom z první poloviny letošního roku zůstává ještě 63 procent," zdůrazňuje analýza.
Kromě toho firmy stále čelí výraznému poklesu cen. U zakázek, které se podařilo v prvních šesti měsících letošního roku zadat konkrétní realizační společnosti, byla vysoutěžená cena o 22 procent nižší, než veřejní investoři očekávali a na co měli připravené své rozpočty.
"Ceny se často pohybují na hraně rentability, někdy i pod ní. Stále jsou na trhu společnosti, které jsou ochotné nabídnout i dumpingovou cenu, aby pro vytížení svých kapacit zajistily alespoň nějakou práci s nadějí, že se situace později zlepší a vzniklé ztráty si vykompenzují z budoucích zakázek," popsal současnou praxi ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.
"V konečném důsledku to vede až ke krachu těchto firem, což následně způsobuje problémy jak jejich subdodavatelů, kteří nedostanou zaplaceno, tak ale i investorům, kteří se tím dostávají do značných komplikací," upozornil Vacek.
Náměstek ministra průmyslu a obchodu pro stavebnictví Jiří Koliba se domnívá, že oživení ekonomiky, a s ním i stavebnictví, sice přichází, ale nebude nijak raketové ani přímočaré. "Ne všechny veřejné zakázky se ihned realizují, a při současném cenovém dumpingu zdaleka neznamenají pro stavební firmy velký zisk. Jsem přesvědčen, že na místě je tu jen velmi mírný optimismus" tvrdí Koliba.
České stavebnictví výrazně zasáhla ekonomická krize, kdy od roku 2008 přišlo o 443 miliard korun, což je obrat za celý jeden rok. Podle analýzy statistických dat za tu dobu zkrachovalo 41 větších firem, o práci v sektoru přišlo až 50.000 lidí. Jedním z důsledků krize je také výrazný pokles cen ve veřejných stavebních tendrech.