Úsek kontroly kvality zrušil začátkem května bývalý šéf ŘSD Jan Kubiš a odvolal jeho vedoucí Marii Birmbaumovou. Kontrolou kvality následně pověřil nově vzniklý útvar podléhající přímo generálnímu řediteli. Ten ale neměl stejné pravomoci jako původní úsek, který ve státní organizaci vznikl jako elitní skupina s cílem zamezit vícepracím a zabránit tomu, aby stát přebíral od zhotovitelů nekvalitní stavby.
Obnovený úsek kontroly kvality by na ŘSD měl vzniknout od září a vést by jej měl Milan Mikšík, který kontrolu kvality převzal letos v květnu. Hlavními problémy, které bude nově obnovený úsek řešit, jsou podle ŘSD zejména spory se stavebními firmami ohledně zvlněné dálnice D47 na Ostravsku a vady na nejnovějším úseku dálnice D3 v jižních Čechách.
"Tyto problémy jsou však bohužel jen špičkou ledovce, jak jsem během svého krátkého působení v ŘSD zjistila. Jsem si dobře vědoma rozsahu a závažnosti problémů včetně těch, na které upozorňuje bývalá ředitelka úseku kvality staveb Miloslava Pošvářová," uvedla pověřená ředitelka ŘSD Soňa Křítková.
Pošvářová, která kontrolní úsek vedla před Birmbaumovou, dlouhodobě upozorňuje na korupční prostředí ve státní organizaci a kvůli sporům s bývalým vedením musela začátkem letošního roku ŘSD opustit. Chyby nyní přiznává i současná pověřená ředitelka Křítková. V ŘSD docházelo k neefektivnímu nakládání se státními penězi a organizace rezignovala na kvalitativní stránku výstavby, dodala.
Ředitelství silnic a dálnic se v poslední době potýká mimo jiné i s výraznými personálními změnami. Současná pověřená ředitelka je od začátku letošního roku čtvrtou osobou, která organizaci řídí, a od října ji má nahradit generální ředitel vzešlý z výběrového řízení. Na překotné změny ve vedení organizace si stěžují stavební firmy a profesní sdružení, které poukazují na to, že takovéto změny fungování státní investorské organizace zásadním způsobem komplikují.