Antimonopolní úřad koncem července definitivně zrušil výběr vítěze tendru na propagaci Klasy na letošní rok a SZIF tak bude muset vybrat vítěze znovu. Výběr vítězů lukrativní zakázky se v posledních letech komplikuje opakovaně. Ministr zemědělství Marian Jurečka v rozhovoru pro ČTK koncem května uvedl, že chce předejít každoročnímu opakování komplikací prodloužením doby, na niž je kontrakt zadáván, na dva až tři roky. Na propagaci Klasy dává stát v posledních letech mezi 150 a 200 miliony korun ročně.
Změnit by se od příštího roku měla také strategie propagace označení, která čelí poslední dobou časté kritice. Změny připravuje zvláštní pracovní skupina ustanovená ministrem. "Součástí výstupu pracovní skupiny by měl být strategický plán podpory značky Klasa pro další období, který by měl zejména zohlednit dosaženou znalost značky ve stanovení nových komunikačních cílů a nového obsahu značky," uvedla Nováková.
Firmy, které v tendrech neuspějí, napadají v posledních letech z různých důvodů verdikt výběrové komise. Například v říjnu 2011 byl kvůli tomu tendr zrušen, následně vypsán znovu a trvalo ještě téměř rok, než byl znám vítěz. Část kampaně se proto vůbec neuskutečnila.
Pro letošní rok zakázku původně vyhrály společnosti McCANN-ERICKSON PRAGUE a INTERNATIONAL ADVERTISING AGENCY. Jejich vítězná nabídka neobsahovala podle ÚOHS vše, co měla, a firmy měla proto být z výběrového řízení vyloučena. Hodnoticí komise však místo toho pouze nechala vítěze nabídku doplnit a 9. ledna vybrala McCann-Erickson jako vítěze.
SZIF nyní musí vybrat jinou nejvhodnější nabídku. Vzhledem k dovoleným členů výběrové komise podle Novákové však vybere nového vítěze pro zbytek roku nejdříve v září. "Zajišťování aktivit v souvislosti s propagací značky Klasa je v tuto chvíli dočasně zajišťováno v omezené míře pomocí zakázek malého rozsahu na podporu značky v rámci akcí na podporu prodeje," podotkla Nováková.
Národní značku kvality Klasa uděluje ministr zemědělství kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům od roku 2003. Výrobky jsou oceňovány na tři roky. Při zhoršení kvality či porušení stanovených podmínek jim může být logo odebráno dříve. Výdaje státu na reklamu dlouhodobě kritizuje například Bezpečnostní informační služba. Nejpodezřelejší jsou podle kontrarozvědky výdaje právě v oblasti zemědělství a dopravy.
Reklamní kampaně v resortu ministerstva zemědělství kritizuje také minulý týden zveřejněný protokol z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). MZe, SZIF a Vinařský fond podle ní vydaly na kampaně podporující potraviny a víno za šest let 1,5 miliardy korun, aniž by zjišťovaly přínos kampaní. V některých tendrech na kampaně byl porušen zákon o veřejných zakázkách. Podle současného vedení ministerstva se pochybení vztahují k předchozím vedením resortu, nová pravidla by prý měla chybám zabránit.
Podle dnešního vydání deníku Mladá fronta Dnes například v letech 2012 a 2013 skončila část peněz na propagaci Klasy v médiích a firmách okolo podnikatele Františka Savova.