"Rozsudek Nejvyššího správního soudu nemáme zatím k dispozici, tudíž se k němu nemůžeme vyjadřovat. Nicméně je jím zrušen pouze předcházející rozsudek Krajského soudu v Brně, nikoliv rozhodnutí antimonopolního úřadu," řekl ČTK jeho mluvčí Martin Švanda.
Pokuta Českým drahám je jednou z nejvyšších, jakou kdy ÚOHS pravomocně jedné firmě uložil. Původně měla firma platit 270 milionů, bývalý předseda ÚOHS Martin Pecina ale pokutu následně snížil. "Přestože se výše pokuty oproti ostatním, které ÚOHS za zneužití dominantního postavení ukládal, vychylovala, není nikterak nepřiměřená, nespravedlivá nebo likvidační," uvedl v dubnu 2011 soudce krajského soudu David Raus.
V minulosti České dráhy proti nařízené pokutě protestovaly a požadovaly, aby případná pokuta za zneužití monopolního postavení v nákladní dopravě přešla na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo.
Podle ÚOHS dráhy ještě v době, kdy provozovaly nákladní dopravu, zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny. U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. Prý to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.
ČD podle úřadu nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm. ČD také nabízely výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět konkurenci ztížen vstup na trh.