Tratě se budou napojovat postupně, mimo zůstanou v Čechách jen místní tratě. První tři výběrová řízení byla podle E15 zahájena minulý týden. Nejdražší bude zřejmě úsek Kolín - Kralupy nad Vltavou. Za 316 milionů korun mají být připojeny například stanice Velim, Pečky, Poříčany, Český Brod, Úvaly, Praha-Libeň nebo Praha-Masarykovo nádraží. Další tendry se týkají úseků Kolín - Česká Třebová za 231 milionů a Olbramovice - Praha-Uhříněves za 125 milionů. Většinu nákladů mají pokrýt evropské fondy.
Již od jara se staví sídlo dispečinku na pražské Balabence. V plném provozu, kterého podle mluvčího SŽDC dosáhne centrální řízení asi v roce 2020, bude na jedné směně řídit dopravu na 130 dispečerů. Jeden takový dispečer podle deníku nahradí desítky provozních zaměstnanců na dráze, hlavně výpravčích. SŽDC vyčíslila snížení počtu zaměstnanců do roku 2020 na 1274 lidí. Počítá ale hlavně s odchody do důchodu.
Už několik let funguje v Přerově centrální dálkové řízení železnic pro Moravu. Je však podstatně menší než připravovaný pražský dispečink pro Čechy. Z Přerova je totiž řízeno jen asi 300 kilometrů hlavních tratí.