Jak na platební a věrnostní karty: Zjistěte jak je používat a které se vyplatí

09.09.2014 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Češi opravdu milují karty, a to zejména ty věrnostní. Vedle debetní nebo kreditní karty je totiž jejich peněženka doslova nabita věrnostními a slevovými kartami. A to i takovými, které za roky nepoužili, ale prostě jim ji jednou dali v obchodě nebo poslali poštou a Čechům je líto ji z peněženky vyhodit. Průměrný Čech má tak v peněžence 6 slevových nebo věrnostních karet a k tomu většinou i jednu debetní a jednu kreditní. Seznamte se proto se zásadami, jak správně a bezpečně karty používat a které se skutečně vyplatí.

Bezkontaktní platby mění placení nákupů

Jak platíte svůj nákup, kartou nebo hotově? Ještě před pár lety by následovala zcela jednoznačná odpověď: Hotově. Nižší částky jako jsou běžné nákupy bylo zvykem platit právě v hotovosti, a to i v případě, že si člověk musel před nákupem peníze vyzvednout z bankomatu. Platit kartou bylo zvykem spíše u vyšších částek. Dalším důvodem proč tolik vedly hotovostní platby byla nedůvěra k platebnímu terminálu, který neměl majitel karty pod kontrolou, i fakt, že ne všechny obchody disponovaly platebními terminály a člověk nechtěl riskovat „trapas“ a hledání drobných v případě, že by obchod karty nebral.

TIP: Sjednejte si cestovní pojištění - srovnání 12 pojišťoven během 2 minut!

Tato stará zažitá pravidla ale nenávratně změnil příchod bezkontaktních plateb, vydávání bezkontaktních platebních karet a rozšiřování bezkontaktních platebních terminálů, od restaurací, přes obchody až například po čerpací stanice. Dnes je tak zcela běžné platit i nákup pečiva platební kartou a hotovost u sebe prakticky nenosit. Tomu nahrávají i bankovní produkty, které se tomuto trendu přizpůsobují a vytváří nejrůznější odměny a spoření s vyšším zhodnocením právě při platbě kartou. Ale i v tomto ohledu je třeba mít se na pozoru, pečlivě hlídat svoji kartu, nedávat ji téměř z ruky a i při placení ji mít pod kontrolou. Prodavač nebo obsluha restaurace kartu nesmí odnést mimo dohled jejího majitele. A i tomu, aby se tak nedělo, rychlé bezkontaktní platby napomáhají.

Věrnostní karty, aneb nechci slevu zadarmo

Dalším typem karet, které nám zabírají mnohdy nemalé místo v peněžence jsou různé věrnostní a slevové karty. Češi milují slevy a šetření, a tak kdykoli při nákupu, kdy jim prodejce nabídne výhodu v podobě zákaznické karty většinou neodolají a hned si ji pořídí. Nic na tom nezmění ani skutečnost, že daný obchod navštíví v lepším případě třeba až za půl roku. Ve hře je pořád to pomyslné „kdyby náhodou“. A tak se karty v peněžence hromadí, jejich majitelé o nich ztrácí přehled a mnohdy ani neví, kolika z nich už vypršela platnost. Když pak skutečně dojde na placení u daného prodejce často danou věrnostní kartu ani nemohou najít. Vždyť kdo by se dokázal zorientovat v šesti nebo více kartách.

Na to, jak se ve slevových a věrnostních kartách neztratit mají odborníci na nákupy jasný názor. „Stačí udělat inventuru v peněžence. Pečlivě projít kolik karet skutečně máme, kolika z nich ještě nevypršela platnost, a které jsme v posledních dvou měsících alespoň jednou využili,“ vysvětluje Luděk Šmíd ze společnosti Mr. RED.

I přesto se však Češi s kartami a kartičkami loučí neradi. Ve hře je totiž staré známé, „kdyby“ i předsevzetí, že začneme sportovat, proto určitě slevovou kartu do známého sportovního řetězce využijeme; jak pojedeme na dovolenou, a tak se nám bude hodit sleva na ubytování tam či onam; nebo, že začneme více číst, a tak slevu do knihkupectví určitě využijeme. A co kdyby opravdu ano?

Pozitivní zprávou je, že dnes už není nutné žít ve zmatku z bezpočtu karet na slevy, ani se rozhodovat, kterou ještě využijeme a kterou vyhodíme. Odborníci na nakupování totiž chápou, že jsme skuteční milovníci slev a tak se dnes už můžeme setkat i s jednou kartou, která v sobě zahrnuje slevy u celé řady obchodů a služeb (např. iBOD). Člověk tak při placení nemusí šílet z toho, že správnou kartu nemůže najít a zároveň si může být jistý, že nepřichází o slevy a výhody.

Programy zákaznických výhod fungují na principu, že čím více člověk nakoupí, tím více získá. Za každý nákup totiž získává pomyslné peníze, za které si může vybrat další odměny z oblasti, která ho láká a zajímá,“ vysvětluje Luděk Šmíd ze společnosti Mr. RED.

Jak na nákupy?

Ideální stav peněženky pro nákupy je tak jedna platební karta, pochopitelně taková, na které jsou peníze a jedna věrnostní karta, taková na kterou lze čerpat slevy a zároveň za nákupy získávat body a výhody.

Autor článku

Redakce

Redakce  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU