Bezkontaktní platby mění placení nákupů
Jak platíte svůj nákup, kartou nebo hotově? Ještě před pár lety by následovala zcela jednoznačná odpověď: Hotově. Nižší částky jako jsou běžné nákupy bylo zvykem platit právě v hotovosti, a to i v případě, že si člověk musel před nákupem peníze vyzvednout z bankomatu. Platit kartou bylo zvykem spíše u vyšších částek. Dalším důvodem proč tolik vedly hotovostní platby byla nedůvěra k platebnímu terminálu, který neměl majitel karty pod kontrolou, i fakt, že ne všechny obchody disponovaly platebními terminály a člověk nechtěl riskovat „trapas“ a hledání drobných v případě, že by obchod karty nebral.
TIP: Sjednejte si cestovní pojištění - srovnání 12 pojišťoven během 2 minut!
Tato stará zažitá pravidla ale nenávratně změnil příchod bezkontaktních plateb, vydávání bezkontaktních platebních karet a rozšiřování bezkontaktních platebních terminálů, od restaurací, přes obchody až například po čerpací stanice. Dnes je tak zcela běžné platit i nákup pečiva platební kartou a hotovost u sebe prakticky nenosit. Tomu nahrávají i bankovní produkty, které se tomuto trendu přizpůsobují a vytváří nejrůznější odměny a spoření s vyšším zhodnocením právě při platbě kartou. Ale i v tomto ohledu je třeba mít se na pozoru, pečlivě hlídat svoji kartu, nedávat ji téměř z ruky a i při placení ji mít pod kontrolou. Prodavač nebo obsluha restaurace kartu nesmí odnést mimo dohled jejího majitele. A i tomu, aby se tak nedělo, rychlé bezkontaktní platby napomáhají.
Věrnostní karty, aneb nechci slevu zadarmo
Dalším typem karet, které nám zabírají mnohdy nemalé místo v peněžence jsou různé věrnostní a slevové karty. Češi milují slevy a šetření, a tak kdykoli při nákupu, kdy jim prodejce nabídne výhodu v podobě zákaznické karty většinou neodolají a hned si ji pořídí. Nic na tom nezmění ani skutečnost, že daný obchod navštíví v lepším případě třeba až za půl roku. Ve hře je pořád to pomyslné „kdyby náhodou“. A tak se karty v peněžence hromadí, jejich majitelé o nich ztrácí přehled a mnohdy ani neví, kolika z nich už vypršela platnost. Když pak skutečně dojde na placení u daného prodejce často danou věrnostní kartu ani nemohou najít. Vždyť kdo by se dokázal zorientovat v šesti nebo více kartách.
Na to, jak se ve slevových a věrnostních kartách neztratit mají odborníci na nákupy jasný názor. „Stačí udělat inventuru v peněžence. Pečlivě projít kolik karet skutečně máme, kolika z nich ještě nevypršela platnost, a které jsme v posledních dvou měsících alespoň jednou využili,“ vysvětluje Luděk Šmíd ze společnosti Mr. RED.
I přesto se však Češi s kartami a kartičkami loučí neradi. Ve hře je totiž staré známé, „kdyby“ i předsevzetí, že začneme sportovat, proto určitě slevovou kartu do známého sportovního řetězce využijeme; jak pojedeme na dovolenou, a tak se nám bude hodit sleva na ubytování tam či onam; nebo, že začneme více číst, a tak slevu do knihkupectví určitě využijeme. A co kdyby opravdu ano?
Pozitivní zprávou je, že dnes už není nutné žít ve zmatku z bezpočtu karet na slevy, ani se rozhodovat, kterou ještě využijeme a kterou vyhodíme. Odborníci na nakupování totiž chápou, že jsme skuteční milovníci slev a tak se dnes už můžeme setkat i s jednou kartou, která v sobě zahrnuje slevy u celé řady obchodů a služeb (např. iBOD). Člověk tak při placení nemusí šílet z toho, že správnou kartu nemůže najít a zároveň si může být jistý, že nepřichází o slevy a výhody.
„Programy zákaznických výhod fungují na principu, že čím více člověk nakoupí, tím více získá. Za každý nákup totiž získává pomyslné peníze, za které si může vybrat další odměny z oblasti, která ho láká a zajímá,“ vysvětluje Luděk Šmíd ze společnosti Mr. RED.
Jak na nákupy?
Ideální stav peněženky pro nákupy je tak jedna platební karta, pochopitelně taková, na které jsou peníze a jedna věrnostní karta, taková na kterou lze čerpat slevy a zároveň za nákupy získávat body a výhody.