Podle hejtmana se ode dneška motoristům v Plzni "začalo ulevovat". "Západní obchvat je snem všech Plzeňanů, zejména těch, kteří bydlí na Klatovské třídě a jezdí přes město. V přípravě druhé etapy už jsme hodně pokročili. Zastupitelé schválili minulý týden prvních 38 milionů korun na výkupy. Velmi intenzivně připravujeme, aby byla stavba financována z nových peněz EU," řekl primátor Plzně Martin Baxa (ODS). Druhá etapa stavby přijde na téměř 1,8 miliardy Kč.
První etapa odvede část dopravy z hlavních ulic Klatovská a Karlovarská, které vedou přes centrum Plzně, po nově otevřené části obchvatu by tak mělo jezdit několik tisíc vozidel denně. "Jednoznačně už městu pomůže. Nebude to ale úplně ideální pro Křimice, protože se tam doprava výrazně zvýší," řekl Zrzavecký.
Po dokončení celého okruhu do roku 2020 až 2022 se řidiči mířící od Klatov a z jihu Čech dostanou rychleji na sever, tedy na Karlovy Vary a Most. Zatížení okruhu, který bude dlouhý 5,6 kilometru, má být až 20.000 vozidel denně. Vlastní silnice druhé etapy přijde Plzeňský kraj na 1,1 až 1,2 miliardy korun. Město na ní vydá včetně výkupů, retenční nádrže Vinice a napojení aleje Svobody a Radčic až 700 milionů korun. "Projekt pro stavební povolení včetně záborů bychom mohli mít už v říjnu," řekl náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS).
Podle Zrzaveckého má letos Plzeň vyčleněno na výkupy 115 milionů korun. "Prvních 38 milionů na pět výkupů bude letos asi vše. Prostředky přesuneme. Zavazujeme se vykoupit zhruba 200 pozemků za 130 až 150 milionů Kč do roku 2017, což vzešlo z memoranda uzavřeného mezi námi a krajem. Věřím, že v roce 2018 začneme stavět," uvedl. Podle hejtmana začne stavba spíš o rok později.
Kraj i město prosazují druhou etapu okruhu do programu integrované teritoriální investice, kde by měla být přímo vyčleněná suma pro plzeňskou oblast. "Bohužel ČR nemá nastavené parametry evropských peněz. Pro kraj půjde opět o klíčovou stavbou," řekl hejtman.
Podle Šlajse je nutné současně s druhou etapou okruhu připravovat průtah městem. "Tento okruh pomůže, ale nevyřeší dopravu v Plzni. Průtah by měl financovat stát. Příprava průtahu pokračuje. U prvního a třetího úseku probíhá proces EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí)," řekl šéf plzeňského Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák.
Václav Prokš ktp