Praha půjčí dopravnímu podniku dvě miliardy na dostavbu metra A

11.09.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 11. září (ČTK) - Praha dočasně poskytne dopravnímu podniku dvě miliardy korun na stavbu prodloužení metra A do Motola. Na posledním zasedání před komunálními volbami o tom dnes rozhodli zastupitelé. Podnik čeká na poslední část z jedenáctimiliardového úvěru od Evropské investiční banky (EIB). Banka 2,5 miliardy korun uvolní až po rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který prověřuje zakázky týkající se stavby metra.

Stavbu nového úseku metra provázejí problémy. Ministerstvo dopravy loni krátilo strop pro čerpání evropských dotací. Dopravní podnik, který je stoprocentně vlastněn Prahou, vypořádává problematické faktury za vícepráce, které při stavbě vznikly. Interní audit navíc upozornil na řadu nesrovnalostí, které stavbu provázely. Odhalil mimo jiné některá pochybení v řízení projektu. Podle vedení dopravního podniku ale neprokázal vznik škody. Stavbou se ÚOHS zabýval už v minulosti.

Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku metra je 22,5 miliardy korun. Podle ředitele podniku Jaroslava Ďuriše bude konečný účet možná o dvě miliardy nižší. Z evropských fondů má na stavbu přijít 7,5 miliardy korun. Další peníze jdou z jedenáctimiliardového úvěru z EIB, který čerpá Praha. EIB si na konci loňského roku vyžádala některé podklady, mimo jiné i výsledky interního auditu. Později i výsledek šetření ÚOHS.

Náměstek primátora Jiří Vávra (TOP 09), který dnes materiál předkládal, zastupitelům řekl, že dopravní podnik vyčíslil, že do konce roku bude na stavbu potřebovat 3,7 miliardy korun. Z evropských dotací podle něj v říjnu přijde 800 milionů korun, což podle něj na pokračování prací nestačí. Praha prý zároveň nemůže podniku poskytnout vyšší částku než dvě miliardy.

EIB již samotnou půjčku schválila a jsou hotovy i smlouvy mezi bankou a Prahou. Zástupkyně ředitele magistrátu Zdena Javornická už dřív ČTK potvrdila, že s vyplacením peněz čeká EIB pouze na rozhodnutí ÚOHS. "Pokud úřad uvede, že je vše v pořádku, vyplacení peněz nic nebrání," řekla. Podle Ďuriše rada částku uvolnila, aby mohly práce dál pokračovat.

Na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stavba začala v roce 2009. Zkušební jízdy začnou na jaře příštího roku.

jhr rot

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK