Sazby mýtného by měly stoupnout o 9,7 procenta pro vozy s emisní kategorií Euro 5. Pro kategorii do Euro 3 navrhuje MD sazby zvýšit o osm procent a u autobusů o 15 a 30 procent, ty ovšem mají sazbu mýtného nižší. Dále Prachař navrhuje zřídit novou emisní kategorii Euro 6, u které by ceny mýtného neměly stoupnout.
Zároveň podle Prachaře MD navrhuje snížit limit pro poskytování slev. "Potenciálně by se mohlo poskytnout proti 120 milionům korun dosud až 170 milionů korun. Říkáme tak dopravcům: Zaplatíte více a můžete dostat více," uvedl ministr.
Dvojnásobnou sazbou mýtného v pátek kvůli regulaci dopravy by se podle Prachaře jen zbytečně trestali dopravci, protože ČR nemá vybudovaný systém záchytných parkovišť. "Ke zrušení dvojnásobné sazby dojde a výpadek 120 milionů korun jsme rozprostřely do celého týdne," uvedl ministr.
Ten také upozornil, že předchozí dohoda o mýtném z roku 2010, podle které se ceny mýtného nezvyšovaly do konce roku 2014, umožňovala ceny zvýšit alespoň o inflaci. "Za celé čtyři roky to nikdo neudělal a stát přišel o 560 milionů korun za ty čtyři roky. Toto jsme tak promítli a bylo to jako startovní čára, abychom vyjednávali o sazbách mýtného," uvedl.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun. Z vybraného mýtného náleží provozovateli, společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům, částka ve výši mezi 18 a 20 procenty.
Stát nyní musí přichystat výběr na desetiletý provoz elektronického mýta od roku 2017, protože koncem roku 2016 končí stávající smlouva se společností Kapsch.