"Jde o opravdu velikou zakázku. Jen objem nákupu vozidel vlaků činí jednu miliardu eur (asi 27,5 miliardy Kč). A cena servisu dvojnásobně přesahuje vlastní dodávku," uvedl. Do konce roku by měly podat definitivní nabídky tří, možná čtyři uchazeči.
Tendru na dodávku 80 elektrických vlaků pro Severní Porýní-Vestfálsko se plzeňská skupina účastní spolu s Alstomem. V kontraktu je zahrnutá výstavba obrovského depa v Německu.
Škoda Transportation už zajišťuje od ledna 2013 servis vozidel plzeňské hromadné dopravy. Třicetiletý kontrakt na údržbu, opravy a stavbu depa, které se otevřelo koncem srpna, je za téměř 12 miliard Kč. Také v italském Cagliari vyhrála Škodovka servis svých tramvají a šance má i jinde. Velké zakázky chce dodávat se servisem. "Už delší dobu jednáme se slovenskými a polskými městy," uvedl Bernard. Připomněl, že příprava plzeňského projektu byla delší než jeho vlastní realizace.
Dodávky kolejových vozidel s jejich dlouhodobou údržbu a opravami jsou pro výrobce stále zajímavější. "Stroje jsou čím dál více sofistikovanější, vývoj je překotný. Dopravci, tedy provozovatelé strojů, nestíhají tomuto trendu, i v té údržbě, a chtějí mít servis přímo od výrobce, který ho zajistí efektivněji," řekl Bernard. Druhým důvodem je, že výrobce může při dlouhodobém servisu nabídnout jednou za deset let rozsáhlejší modernizaci, tedy doplnění aktuálními díly.
Skupina Škoda Transportation loni utržila 14,6 miliardy korun, čistý zisk činil 1,75 miliardy Kč. Jeden z největších středo a východoevropských výrobců vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra loni uzavřel zakázky za 22 miliard Kč, 96 procent na export.