Air France trvají na rozšíření divize Transavia, stávka pokračuje

24.09.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Paříž 24. září (ČTK) - Rozdílná vyjádření francouzské vlády a vedení letecké společnosti Air France dnes doprovázejí stávku pilotů aerolinek, která trvá už deset dnů a která aerolinky stojí odhadem 20 milionů eur denně (550,2 milionu Kč). Piloti protestují proti plánu firmy rozšířit nízkonákladovou divizi Transavia a obávají se, že to povede k rušení pracovních míst. Zatímco ministr dopravy Alain Vidalies dnes řekl, že kvůli stávce firma plán ruší, vedení aerolinek to popírá a uvádí, že zatím stále platí předchozí nabídka o pozastavení plánu do prosince.

Piloti Air France vstoupili do stávky minulý týden a podle dosavadních plánů má stávka skončit v pátek. Odbory ale již dříve pohrozily, že mohou stávku prodloužit na dobu neurčitou. Air France očekávají, že budou dnes schopny vypravit zhruba 46 procent letů. Zrušeny byly i dva z pěti párů letů mezi Paříží a Prahou.

\"Projekt Transavia Europe byl zrušen. Není odložen o tři měsíce, vedení ho zrušilo,\" prohlásil Vidalies v dnešním rozhovoru na francouzské rozhlasové stanici Europe 1.

Ředitel Air France Frédéric Gagey ale v reakci na prohlášení ministra uvedl, že stále platí to, co na počátku týdne oznámil generální ředitel mateřské skupiny Air France-KLM Alexandre de Juniac. Tedy, že projekt byl odložen a zrušen bude pouze v případě, že zkrachují jednání s odbory. Ta zatím neskončila. Cílem vedení je podle něj nyní projekt pilotům znovu vysvětlit a projednat vše se sociálními partnery a najít možnosti, jak projekt spustit.

Odbory v pondělí po nabídce na odložení plánu odmítly stávku ukončit. Tvrdí, že nabídka vedení je pouze zdržovací taktikou.

Kvůli silné konkurenci nízkonákladových společností a aerolinek z Blízkého východu se Air France rozhodly posílit svou nízkonákladovou divizi Transavia a otevřít pod touto značkou nové základny v Evropě. Odbory se obávají, že podnik má v úmyslu zaměřit se na expanzi v jiných evropských zemích, a přesunout tak pracovní místa z Francie do zemí, kde jsou nižší náklady na pracovní sílu. Plán tak podle nich povede k vysokému propouštění, snížení mezd a zhoršení pracovních podmínek.

Francie má v mateřské Air France-KLM podíl 16 procent. Premiér Manuel Valls vyzval k ukončení stávky, která podle něj poškozuje obraz Francie v zahraničí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK