\"Zpřísnění sankcí vůči Ruské federaci může fatálně ohrozit fungování státního podniku LOM Praha,\" upozornil Planička. Sankce se podle něj sice netýkají dodávek náhradních dílů na opravy ruských vrtulníků, které používá česká armáda či členské země EU, u zakázek v ostatních státech světa ale po zpřísnění sankcí panuje velká nejistota. \"Nikdo mi zatím nebyl schopen odpovědět na dotaz, zda když nyní podepíšu smlouvu na generální opravu vrtulníků v Ghaně, tak jestli náhradní díly (z Ruska) dovezu, nebo nikoliv,\" upozornil.
Vedení LOM Praha se proto obává, že po zavedení nového balíčku sankcí může přijít o některé zakázky na opravu ruských vrtulníků v zahraničí, například právě v Ghaně. \"Nebudeme je schopni dokončit, protože nám bude chybět třeba jeden jediný náhradní díl a ten vrtulník prostě nedoděláme. Nemůžeme si ale dovolit používat neautorizované díly, jako to dělají některé jiné opravny, protože v tom okamžiku bychom přišli o veškeré certifikace, které máme,\" upozornil.
LOM Praha je jediným opravárenským závodem pro ruské vrtulníky řady Mi v zemích NATO a EU, který je certifikován ruskými konstrukčními kancelářemi MVZ Mil a OAO Klimov i mezinárodním leteckým výborem MAK.
Sankce EU vůči Rusku mohou podle Planičky nahrát konkurenci, která nakupuje náhradní díly do vrtulníků pochybným způsobem nebo má opravny mimo EU. Vedení státního podniku LOM Praha letos očekává tržby 1,2 miliardy korun, z toho ze zahraničí mají pražské opravny získat zhruba 600 milionů korun.
LOM Praha letos převzal přerovské vojenské letiště, ze kterého loni na podzim odešla armáda. V budoucnu chce v Přerově zahájit také opravárenskou činnost. Letiště Přerov má nyní status veřejného mezinárodního a neveřejného mezinárodního letiště. Na letišti v Přerově by měl být nadále zachován civilní provoz, avšak v menším rozsahu než se původně plánovalo.