Právě Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) byla v letošním sedmém měsíci nejaktivnější, když odstartovala výběrová řízení na projekty revitalizací šesti úseků stávajících železničních tratí. Konkrétně jde o úseky mezi Bludovem a Jeseníkem, Opavou východ a Olomoucí, Okříšky a Zastávkou u Brna, Frýdlantem nad Ostravicí a Valašským Meziříčím, Pardubicemi a Ždírcem nad Doubravou či Hradcem Králové, Jaroměří a Trutnovem. Další desetimilionové částky pak hodlá SŽDC utratit za technický dozor při výstavbě tunelu v Ejpovicích nebo za výstavbu nového úseku mezi Mostem a Chomutovem. Na druhé straně, Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) v červenci 2014 žádnou novou významnou přípravu výstavby nezahájilo.
Velké železniční projekty způsobily, že hodnota projektových zakázek vypsaných v červenci stoupla na více než dvojnásobek i přesto, že jejich počet poklesl o 9,1 procenta. Hodnota poptávaných projektových dokumentací tak stoupla. Například za prvních sedm měsíců minulého roku se průměrná cena jedné zakázky pohybovala kolem částky 6,2 milionu korun, letos stoupla na průměrných 13,3 milionu korun.
Tendrů na stavební projektové práce přibývá celý letošní rok. V lednu až červenci 2014 bylo ve Věstníku veřejných zakázek zveřejněno 102 nových výběrových řízení pro projektové kanceláře, což ve srovnání s předchozím rokem představovalo téměř poloviční nárůst počtu (o 45,7 procenta). Veřejní investoři si na ně připravili 1,4 miliardy korun, tedy dvakrát více (o 210,3 procenta) peněz než loni.
\"Stát plánuje výrazný růst investic do stavebnictví. Například jen ministerstvo dopravy chce zvýšit rozpočet SFDI až na téměř 100 miliard korun pro rok 2015. To ale bez připravených projektů není možné proinvestovat. Proto je aktuálně vidět značná snaha veřejných investorů dohnat výpadek v přípravě projektů způsobený v předchozích letech. Problémem, který ale vše brzdí, jsou dlouhé lhůty a komplikovaná výběrová řízení, která se někdy táhnou i více než rok,\" upozornil ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.
Podle ředitele projektové společnosti HBH Projekt Radovana Hrnčíře je ostudou hlavně minimální podíl ŘSD na této aktivitě. \"Konstatování, že ŘSD jako největší investor v oboru dopravně inženýrského stavitelství se v červenci na výsledcích statistiky vůbec nepodílel, protože žádnou zakázku nevypsal, ani nezadal, je smutným faktem toho, jaký vliv mají personální změny v managementu firmy na její fungování,\" podotkl Hrnčíř.
Ředitelé projektových firem letos očekávají takřka tříprocentní nárůst práce, volné kapacity jejich firem to ale nenaplní. Aktuálně se průměrné vytížení projektantů pohybuje na 83 procentech.