\"Současná infrastruktura není schopna zvládnout předpokládaný objem dopravy. Cestující se potýkají s nízkými nástupišti, kolejiště má nevhodné uspořádání a nedostatečnou kapacitu, elektrická i mechanická zařízení jsou zastaralá a údržbu limituje nedostatek náhradních dílů,\" uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
\"Rychlíky tu musí na výhybkách zpomalit až na 20 km/h. Už na konci příštího roku se to ale změní. Díky modernizaci pražského zhlaví, tedy kolejového rozvětvení ve směru na Prahu, tu budou vlaky projíždět až osmdesátkou,\" uvedl. Díky stavbě se zvýší efektivita přepravních směrů a sníží provozní a servisní náklady. Nové zabezpečovací zařízení navíc posílí bezpečnost železničního provozu.
V první fázi modernizace uzlu Plzeň, která skončí nejpozději v březnu 2016, se kompletně rekonstruuje východní část stanice. Půjde zejména o složité výhybkové konstrukce a rozsáhlé kolejiště s navazujícími úseky. \"Cestující se mohou těšit kromě rychlejší a pohodlnější jízdy také na čtyři moderní nástupiště, k nimž budou mít výrazně bezpečnější přístup díky novému podchodu (k plánovanému autobusovému terminálu),\" uvedl šéf divize Železniční stavitelství Skanska Jindřich Topol. Obnoví se také dva mosty, železniční spodek a odvodnění.
\"S uzavírkami silnic při stavbě nepočítáme. Opravujeme jen dva mosty - v Jateční a u Gambrinusu, což bychom měli zvládnout v částečných uzavírkách třeba jednoho pruhu,\" řekl šéf stavby Miloš Kosan ze ŠZDC. Vzhledem k tomu, že modernizace navazuje na nově budovaný úsek Plzeň - Rokycany za 3,9 miliardy korun, bude největším problémem organizace vlakového spojení. \"Dát společně dohromady výluky je velmi těžké. Vzhledem k tomu, že to je hlavní trať na Prahu, tak jezdit po jedné koleji je náročné,\" dodal.