V současnosti část zimní údržby zajišťují krajské Správy a údržby silnic (SÚS) na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Pro část oblastí vypsala tendry státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic a pro pět oblastí vloni v rámci pilotního projektu vypsalo výběrová řízení přímo ministerstvo dopravy.
Výsledky pilotního projektu ve Zlínském a Karlovarském kraji hodnotí ministerstvo dopravy pozitivně. \"Cenové nabídky uchazečů v tomto zadávacím řízení potvrdily snížení cen u zimní a především u běžné údržby, aniž by byly ohroženy požadavky na bezpečnost a plynulost provozu,\" uvedlo dnes v materiálu ministerstvo dopravy.
Soutěž na služby spojené se zimní a běžnou údržbou ve 21 oblastech už ministerstvo dopravy vypsalo v polovině letošního roku. Kvůli nejasnostem v zadávacích podmínkách ale musel úřad původní řízení zrušit a přípravu na vypsání soutěže včetně informování vlády o záměru podstoupit znovu.
Kvůli zrušenému řízení ale nestíhá resort dopravy soutěže vyhodnotit ještě před letošní zimou, upozornil Zbyněk Stanjura (ODS), který dopravu řídil ve vládě Petra Nečase. Situaci chce ministerstvo řešit tím, že prodlouží současné příkazní smlouvy, doplnil Stanjura s tím, že ale tyto smlouvy odporují zákonu o veřejných zakázkách a směrnici Evropské unie. Pokud postup ministra Prachaře někdo napadne, bude zimní údržba silnic ohrožená, dodal Prachařův předchůdce.
V ČR se aktuálně nachází na 6500 kilometrů silnic první třídy. Dálnice a část rychlostních silnic spravuje prostřednictvím vlastních správ Ředitelství silnic a dálnic. Silnice druhé a třetí třídy spravují kraje.