Smlouvy s Kapschem vyprší koncem roku 2016. \"Máme ještě dva roky a dva měsíce před sebou,\" uvedl ministr. Podle odborníků jsou ale termíny pro vypsání výběrového řízení na obří tendr v hodnotě mnoha miliard korun napjaté a případná odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) by mohly znamenat vynucené prodloužení smlouvy se nynějším poskytovatelem.
Projektový manažer má podle ministra dopravy za úkol především zpracovat analýzu technologického vývoje v této oblasti v příštích deseti letech a jejich možné využití v systému výběru mýtného. Naopak politické rozhodnutí o tom, které silnice zpoplatnit, úkolem manažera není.
Následně má manažer vypracovat zadávací dokumentaci k budoucímu výběrovému řízení na provoz elektronického mýta. Otázkou zůstává, zdali bude stát požadovat veškeré služby od jednoho poskytovatele, jak je to v současnosti, nebo půjde cestou rozdělení na logické celky. Půjde například o oblast provozu technologie, bankovních služeb, auditu a služeb pro dopravce, dodal ministr.
Příprava obří soutěže na desetiletý provoz elektronického mýta po roce 2016 je problém, jehož řešení na ministerstvu odkládala řada bývalých ministrů a ani současnému vedení resortu se příliš nedaří plnit harmonogram, který si samo stanovilo. V únoru například ministr Antonín Prachař prosadil půlroční odklad dílčích kroků. I po této úpravě měl být ale projektový manažer známý na přelomu srpna a září.
Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku se elektronické mýtné vybírá od roku 2007. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům zhruba pětina.