\"Internet opět o něco více ukrojil svůj podíl na celkovém obratu maloobchodu. Internetový prodej se na celkovém maloobchodním obratu podílí 6,6 procenty,\" řekl Braverman.
Nejčastěji podle něj lidé nakupují on-line elektroniku, jejíž podíl tvoří téměř 30 procent. Meziročně však zájem o elektroniku téměř nevzrostl. Nejdynamičtěji rostoucími kategoriemi jsou kosmetika a zdraví (+29 procent) a oblečení a móda (+15 procent). Novinkou je také stále častější nákup potravin on-line.
Podle Bravermana tempo růstu počtu e-shopů zpomaluje. \"Aktuální počet e-shopů na českém trhu je 37.200. Trendem v tomto směru se stává především posilování pozic silných hráčů a malých specializovaných e-shopů,\" dodal. V porovnání s loňským rokem se počet e-shopů zvýšil o 200.
Stejně jako loni byla letos mezi zákazníky nejrozšířenější platba dobírkou, kterou využívalo téměř 39 procent zákazníků. Loni to bylo 45 procent. Obliba dobírky dlouhodobě klesá, zájem naopak roste o platby v místě osobního odběru, které využívá už téměř třetina zákazníků.
\"Za tímto trendem stojí mimo jiné i masivní nárůst počtu kamenných výdejen e-shopů a dalších odběrných míst. Navíc zboží, které nakoupili on-line, mají zákazníci pod kontrolou a mohou se ujistit, že dorazilo. Tento způsob nákupu je velmi podobný tomu v klasickém retailu, což je Čechům blízké,\" dodal Braverman.