Až dosud bývaly zakázky na propagaci Klasy jednoleté. Ministr zemědělství Marian Jurečka v rozhovoru s ČTK koncem května uvedl, že chce předejít každoročnímu opakování komplikací prodloužením doby, na niž je kontrakt zadáván, na dva až tři roky.
Podle své mluvčí Vladimíry Novákové se fond nakonec přiklonil k dvouleté variantě proto, aby se dalo pružněji reagovat na situaci na trhu. \"Trh je v současné době velmi turbulentní s řadou rychlých změn, které v současné době znemožňují plánování a nastavení podoby předmětu veřejné zakázky na delší časové období,\" sdělila dnes ČTK.
Již dříve fond uvedl, že by tendr rád vypsal do konce září, zatím se tak nestalo. \"Termín vypsání veřejné zakázky v tuto chvíli není ještě pevně stanoven,\" uvedla dnes Nováková.
Změnit by se od příštího roku měla také strategie propagace označení, která čelí časté kritice. Změny připravuje zvláštní pracovní skupina ustanovená ministrem. \"Primárním cílem další komunikace značky Klasa je vzdělávání spotřebitelů v otázkách kvality potravin,\" řekla mluvčí.
Budoucí nasměrování marketingu má vést k podpoře výrobců a rozšíření jejich sortimentu, zároveň má tlačit prodejce k většímu zastoupení kvalitních produktů v jejich nabídce. \"Vlastní podpora značky Klasa a výrobků nesoucích toto označení bude probíhat zejména v místech prodeje nebo formou akcí na podporu prodeje,\" řekla mluvčí.
Firmy, které minulých v tendrech neuspěly, napadaly z různých důvodů verdikt výběrové komise. Například v říjnu 2011 byl kvůli tomu tendr zrušen, následně vypsán znovu a trvalo ještě téměř rok, než byl znám vítěz. Část kampaně se proto vůbec neuskutečnila.
Pro letošní rok zakázku původně vyhrály společnosti McCANN-ERICKSON PRAGUE a INTERNATIONAL ADVERTISING AGENCY. Jejich vítězná nabídka neobsahovala podle ÚOHS vše, co měla mít, a proto měla být z výběrového řízení vyloučena. Hodnoticí komise však místo toho pouze nechala vítěze nabídku doplnit a 9. ledna vybrala McCann-Erickson jako vítěze. Náhradního vítěze pro zbytek roku fond stále nevybral.
Národní značku kvality Klasa uděluje ministr zemědělství kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům od roku 2003. Výrobky jsou oceňovány na tři roky. Při zhoršení kvality či porušení stanovených podmínek jim může být logo odebráno dříve.
Reklamní kampaně v resortu ministerstva zemědělství kritizuje mimo jiné protokol z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu. MZe, SZIF a Vinařský fond podle ní vydaly na kampaně podporující potraviny a víno za šest let 1,5 miliardy korun, aniž by zjišťovaly přínos kampaní. V některých tendrech byl prý porušen zákon o veřejných zakázkách. Podle současného vedení ministerstva se pochybení vztahují k předchozím vedením resortu.