Prezentace nás dnes provází všude – od školy přes práci, na konference i a byznys meetingy. Tradiční doplněk každé přednášky je prezentace v PowerPointu – případně Prezi nebo jiném programu. Spousta řečníků ale dělá základní chyby. Pojďte se podívat na základní pravidla, jak si připravit dobrou prezentaci.
V moderní době je publikum čím dál náročnější. Na internetu kolují desítky skvělých prezentací od nejlepších světových řečníků. Přednášející se musí skutečně snažit, aby publikum ohromil.
A o publikum, o to tu jde především. Ne o aplaus řečníkovi – ale o to, aby řečník dokázal předat divákům informaci zajímavým a zábavným způsobem.
Správné prezentování je jedním z nejpodceňovanějších umění současnosti. Amerika přijde ročně o sta miliony dolarů kvůli tomu, že lidé chodí na nudné prezentace, které jim nic nedávají a jejichž příprava stojí peníze. Spojil jsem se s lektorem prezentačních dovedností Lukášem Hrdličkou a požádal ho o radu.
Ten radí zaměřit se na 3 okruhy:
1. Obsah prezentace
2. Vizuální komunikaci
3. Projev
Obsah prezentace
Pokud chcete, aby vám publikum věnovalo pozornost, musíte v něm vyvolat skvělý první dojem. A první dojem vzniká v prvních 30 sekundách.
Co vám s tím může pomoci?
- Kladení otázek do publika.
- Sdělení šokujícího faktu.
- Osobní příběh, ať už váš, nebo někoho jiného.
Většina lidí se soustředí na střední část přednášky a snaží se do ní nacpat co nejvíce informací. Přitom úvod a závěr jsou mnohem důležitější. V úvodu publiku vysvětlíte, o čem budete mluvit. V závěru akcentujete, o čem jste mluvili.
Každá přednáška by měla mít jenom jedno hlavní sdělení – i když se k němu můžete dobrat přes celou řadu dalších faktů. Nejlepší je, když tato fakta předáte formou příběhu – příběhy totiž v lidech vyvolávají emoce a emoce jsou tím, co lidi skutečně zajímá.
Na závěr byste měli v jedné až dvou větách shrnout to nejdůležitější z celého vystoupení. Navíc lidem doslovně řekněte, co po nich chcete:
- aby vás kontaktovali,
- navštívili vaše webové stránky,
- poslali příspěvek americkým veteránům, nebo cokoliv jiného.
- Několikanásobně tak zvyšujete šanci, že to skutečně udělají.
Vizuální komunikace
Pokud svůj mluvený projev podpoříte vizuální stránkou, tak si posluchači z vaší přednášky zapamatují až šestkrát víc.
Největší chybou by bylo zahltit slajd textem. Publikum pak neví, jestli má věnovat pozornost řečníkovi, nebo se snažit přečíst slajd. Písmo na slajdu bude navíc menší a lidé v zadních řadách ho nemusí být schopni přečíst.
Vyberte ze své přednášky jenom klíčová slova (slova, která nesou to nejdůležitější sdělení) a napište je na slajd patřičně velkým písmem. Obrázky mají ještě větší sílu než text. Nesmí ale sloužit jenom na vyplnění volného prostoru, nebo jako nezáživné doplňky textu.
Obrázek musí:
- zaplnit celý slajd,
- nést sdělení sám o sobě, takže publikum nepotřebuje dodatečné vysvětlivky,
- mít emoční náboj,
- být v dostatečném rozlišení, aby vypadal hezky i na velkém plátně.
Projev
Dobrý řečnický projev se skládá z mnoha detailů. Můžete je pilovat celá léta. V tomto článku nemáme prostor k tomu, abychom je všechny probíraly. Proto vám předám jenom pár tipů, na co byste si měli dát pozor při prezentaci.
- Neotáčejte se k publiku zády – ukazujete tak buď neúctu, nebo nepřipravenost. Svoji prezentaci musíte znát nazpaměť, nikdy byste ji neměli číst ze slajdů.
- Udržujte oční kontakt se všemi v sále. Pokud se budete dívat do země nebo do stropu, budete působit nejistě. Když se budete pořád dívat jenom na jednu osobu, budou si ostatní připadat vyřazení. Přejíždějte pohledem po všech v sále a nebojte se s nimi navázat oční kontakt.
- Používejte jednoduchý jazyk, nikdy odborné termíny. Většina posluchačů jim nebude rozumět.
- Mluvte pomalu a nebojte se dát si pauzu v řeči. Bude vám tak lépe rozumět, zbavíte se výplňových slov jako „ehm“ a „takže“, a navíc dáte posluchačům čas popřemýšlet nad tím, co jim říkáte.
- Pohybujte se vědomě. Když budete na pódiu pochodovat, budete působit nervózně. Lepší je se zastavit a mluvit, potom si dát pauzu, někam popojít, zase se zastavit a mluvit.
- Gestikulujte vědomě. Možná hodně rozhazujete rukama a možná jimi nehýbáte vůbec. Gesta mají ale velkou sílu. Vaši přednášku mohou buď vyzdvihnout, nebo shodit. Používejte je, ale buďte si jich vědomi. Pokud svá gesta nekontrolujete, můžou vám uškodit.
Tip na závěr:
Nebojte se experimentovat a udělat něco, co ještě nikdo před vámi nezkusil. Publikum tak zaskočíte a spíše vám bude věnovat pozornost.