Vítězové soutěží by se o silnice měli starat od května příštího roku, vyplývá z materiálu ministerstva. Návrh se na jednání vlády dostal již začátkem měsíce, kabinet jeho projednání tehdy odložil.
Nyní část zimní údržby zajišťují krajské Správy a údržby silnic (SÚS) na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Pro část oblastí vypsala tendry státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic a pět oblastí loni v rámci pilotního projektu vyhlásilo samo ministerstvo dopravy.
Výsledky pilotního projektu ve Zlínském a Karlovarském kraji hodnotí ministerstvo dopravy pozitivně. \"Cenové nabídky uchazečů v tomto zadávacím řízení potvrdily snížení cen u zimní a především u běžné údržby, aniž by byly ohroženy požadavky na bezpečnost a plynulost provozu,\" uvedlo dnes v materiálu ministerstvo.
Soutěž na služby spojené se zimní a běžnou údržbou ve 21 oblastech už ministerstvo dopravy vypsalo v polovině letošního roku. Kvůli nejasnostem v zadávacích podmínkách ale musel úřad řízení zrušit a přípravu na vypsání soutěže včetně informování vlády o záměru podstoupit znovu.
Kvůli zrušenému řízení ale nestíhá ministerstvo soutěže vyhodnotit ještě před letošní zimou, upozornil Zbyněk Stanjura (ODS), který dopravu řídil ve vládě Petra Nečase. Situaci chce ministerstvo řešit tím, že prodlouží současné příkazní smlouvy, dodal. Upozornil, že ale tyto smlouvy odporují zákonu o veřejných zakázkách a směrnici Evropské unie. Pokud postup ministra Prachaře někdo napadne, bude zimní údržba silnic ohrožená, uvedl Stanjura.
V Česku je 6500 kilometrů silnic první třídy. Dálnice a část rychlostních silnic spravuje prostřednictvím vlastních správ Ředitelství silnic a dálnic. Silnice druhé a třetí třídy spravují kraje.