Liberecký kraj už 6. října podepsal prodloužení smluv dalšími dvěma dopravci - ČSAD Liberec a ČSAD Česká Lípa. Autobusová doprava by tak měla pro kraj v příštím roce zlevnit nejméně o 17,8 milionu korun. S BusLinem se však radní nedohodli, cena se jim zdála příliš vysoká. Odboráři firmy pak vyhlásili stávkovou pohotovost v obavě, že pokud firma na další snížení ceny za kilometr přistoupí, bude to na úkor jejich mezd.
\"Dospěli jsme k přijatelné dohodě, která by měla být dobrá jak pro kraj, tak pro BusLine a jeho zaměstnance,\" řekl hejtman Martin Půta (STAN). Výši dohodnuté ceny sdělit nechtěl. \"Tu bude příští týden projednávat mimořádná rada,\" vysvětlil. Součástí dohody je podle něj i spolupráce na tvorbě nových jízdních řádů. \"Výrazný vliv na cenu má to, jak jsou autobusy vytíženy, ale například i čekací doby nebo přejezdy,\" poznamenal.
BusLine pro Liberecký kraj ročně najezdí téměř 5,2 milionu kilometrů. V letošním roce dostávali dopravci v průměru za kilometr 31,79 Kč, ČSAD Česká Lípa nabídla pro příští rok cenu 29,50 za kilometr, ČSAD Liberec bude jezdit ještě o 30 haléřů levněji. Předseda představenstva BusLine Jakub Vyskočil dnes ČTK potvrdil, že uzavřená dohoda je i pro dopravce přijatelná, ani on ale nechtěl cenu komentovat. Pro kraj ale znamená každá ušetřená koruna ročně více než pět milionů, které bude možné použít jinak.
Liberecký kraj chtěl původně vybírat dopravce na deset let, tendr za čtyři miliardy korun na zajištění dopravy ale antimonopolní úřad (ÚOHS) zrušil. I když se Liberecký kraj proti rozhodnutí odvolal, nebude moci podepsat s vítězi včas smlouvy, a musí proto zajistit jiné řešení dopravy. Zastupitelé dali přednost prodloužení smluv se stávajícími dopravci. Vstup dopravce, který dosud není zapojen v integrovaném systému, považovali za rizikový. \"Smlouvy jsou uzavřeny na dva roky s šestiměsíční výpovědní lhůtou. Umožňují prodloužení, nejvýše ale o další dva roky,\" dodal krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj).