\"Do budoucna chceme zajišťovat zimní údržbu jednotným způsobem a chceme na to mít otevřená výběrová řízení, která by mělo zajišťovat ministerstvo dopravy,\" řekl ČTK jeho mluvčí Martin Novák. Parametry této veřejné zakázky na čtyřletou zimní údržbu silnic prvních tříd se v současnosti zabývá vláda. Ta ale ministerský materiál opakovaně odložila.
Současný návrh počítá se soutěžemi v celkem 21 oblastech v Libereckém, Středočeském, Královéhradeckém, Zlínském kraji a na Vysočině, což je zhruba třetina sítě silnic první třídy v ČR. Jsou to oblasti, kde končí dosavadní smlouvy na zimní údržbu. Celková odhadovaná hodnota má být podle ministerstva dopravy 1,3 miliardy korun.
V současnosti není situace ve vypisování tendrů na údržbu silnic prvních tříd jednotná. Část zimní údržby zajišťují krajské Správy a údržby silnic (SÚS) na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Pro část oblastí vypsala tendry státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic a pět oblastí loni v pilotním projektu vypsalo samo ministerstvo dopravy.
Výsledky tohoto pilotního projektu ve Zlínském a Karlovarském kraji hodnotí ministerstvo dopravy pozitivně. \"Cenové nabídky uchazečů v tomto zadávacím řízení potvrdily snížení cen u zimní a především u běžné údržby, aniž by byly ohroženy požadavky na bezpečnost a plynulost provozu,\" uvedlo v materiálu pro jednání vlády ministerstvo.
Soutěž na služby spojené se zimní a běžnou údržbou ve 21 oblastech už ministerstvo dopravy vypsalo v polovině letošního roku. Kvůli nejasnostem v zadávacích podmínkách ale musel úřad řízení zrušit a přípravu na vypsání soutěže včetně informování vlády o záměru podstoupit znovu.
V Česku je 6500 kilometrů silnic první třídy. Dálnice a část rychlostních silnic spravuje prostřednictvím vlastních správ Ředitelství silnic a dálnic. Silnice druhé a třetí třídy spravují kraje.