Před přijetím změny varoval Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Zhoršila by postavení zákazníků mobilních operátorů a je v naprostém rozporu s právem EU, uvedl v pondělí předseda ČTÚ Jaromír Novák. Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) jeho tvrzení relativizoval s tím, že tento postoj byl ještě nedávno v ČTÚ minoritní a že Evropská komise zatím požádala Česko pouze o vysvětlení úpravy.
Změnu vložila do vládní novely zákona o elektronických komunikacích Sněmovna. Podle nového ustanovení budou muset operátoři vyrozumět své klienty jen o obsahu podstatných změn smlouvy, a nikoliv o jakékoli smluvní změně. To se týká i informace o možnosti odstoupit od smlouvy bez sankce, kterou by nově dostávali jen klienti se smlouvou na dobu určitou, pokud by se zhoršovaly jejich podmínky.
Dosud musí být zákazníci o každé změně nejméně měsíc dopředu přímo informováni, včetně poučení o právu na odstoupení od smlouvy, pokud se změnou nebudou souhlasit. Nově by se tato povinnost měla omezit pouze na to, že operátor sdělí zákazníkovi informaci, že se smluvní podmínky k určitému dni mění a je na něm, aby se sám zajímal, o jakou změnu jde.
Současný zákon stanoví, že podstatnými náležitostmi smlouvy jsou například údaje o ceně, způsobu jejího určení, způsoby uplatňování reklamací nebo například cena za přenesení telefonního čísla. Nově má platit, že pokud jde o podstatnou změnu smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka, je operátor povinen ho prokazatelně informovat o jeho právu ukončit smlouvu bez sankce, pokud na nové podmínky nepřistoupí.