Skutečností, že Eurovia je zhotovitelem zavalené dálnice, a také nedostatkem času ministerstvo odůvodňuje to, proč zakázku nepošle do standardního otevřeného výběrového řízení. V rámci ní by měla firma odtěžit nestabilní zeminu, stabilizovat svah a vytvořit retenční nádrž pro shromažďování dešťové vody.
Kvůli nedostatku času požadoval ministr po hejtmanovi Ústeckého kraje vyhlášení stavu nebezpečí, který by ministerstvu dal volnou ruku při zadání zakázky na odstranění závalu. Koncem září ale hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) ministerskou žádost zamítl s tím, že pro ni neexistují zákonné důvody.
\"Likvidaci sesuvu a realizaci sanačních prací je potřeba zahájit ihned. Jakékoliv zdržení může mít v konečném důsledku nepříznivý vliv na životy a zdraví obyvatel níže položené obce a stejně tak způsobit škody na jejich majetku a dálničním tělese,\" uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.
Na nebezpečí dalšího sesuvu zeminy poukazují geologické posudky už od loňského léta, až do letošního roku se ale v místě sesuvu žádné kroky pro jeho odstranění neuskutečnily. Firmu pro geologický průzkum začalo Ředitelství silnic a dálnic shánět letos v březnu.
Stanovená cena zakázky vychází podle ministerstva z projektu zpracovaného společností AZ Konzult, která prováděla geologický průzkum nestabilního svahu. Firma zakázku vyčíslila na skoro 90 milionů korun. Konečných 72 milionů, které ministerstvo považuje za maximální sumu, odpovídá 20procentnímu snížení ceny, kterého by úřad údajně měl dosáhnout, kdyby zakázku soutěžil v otevřeném řízení, dodalo v materiálu ministerstvo.
Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové na riziko půdních sesuvů.