Na zimní pneu dosud přezulo 62 procent českých řidičů

31.10.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 31. října (ČTK) - Na zimní pneumatiky dosud přezulo kolem 62 procent řidičů, což je o 14 procent méně než před rokem. V sobotu přitom začíná období, kdy jsou zimní pneu za zhoršených povětrnostních podmínek povinné. Vyplývá to z údajů obchodu Pneumatiky.cz.

\"Pokles oproti předchozím letům způsobil pravděpodobně velmi teplý přelom září a října, který řidiče k přezutí zásadně nemotivoval a může být také důsledkem výkladu zákona, který použití zimních pneumatik upravuje s ohledem na aktuální klimatické podmínky,\" uvedl ředitel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Dalších 28 procent řidičů přezuje až v průběhu listopadu nebo později, podle počasí. Kolem šesti procent řidičů používá trvale zimní pneumatiky, necelá tři procenta jezdí celoročně na letních nebo celoročních pneu a jedno procento v zimě nejezdí.

Podle průzkumu pojišťovny Generali čtvrtina řidičů přiznala, že neví, jaká je minimální přípustná hloubka vzorku na zimních pneumatikách. \"Čeští řidiči mají svůj názor na čas, kdy gumy měnit. Jen třicet tři procent z nich nechává měnit pneumatiky podle data uvedeného v zákoně. Více než polovina nechává přezout auto podle počasí, tedy i dříve než k 1. listopadu. Necelá desetina řidičů čeká na špatné počasí a jedno procento na první sníh,\" dodal mluvčí Generali Jiří Cívka.

Zimní gumy by měly mít vzorek alespoň čtyři milimetry. Rezerva mít zimní obutí nepotřebuje. Podle zákona musí být zimní pneu na vozidle v období od listopadu do března, pokud je na vozovce sníh nebo led, nebo v úseku označeném značkou \"Zimní výbava\". Za ignorování zákonných úprav hrozí bloková pokuta do 2000 Kč, ve správním řízení pak ve výši 1500 až 2500 Kč.

\"Každý rok se však setkáváme s desítkami případů, při nichž nevhodné obutí hraje hlavní roli při vzniku a rozsahu škody způsobené v silničním provozu,“ uvedl ředitel Útvaru likvidace pojištění motorových vozidel České pojišťovny Pavel Fišer. Pojišťovna přitom vždy řeší, zda nehoda vznikla v souvislosti s technicky či typově nevyhovujícími pneumatikami. Způsobí-li nehodu vozidlo provozované na nevhodných pneumatikách, pak u havarijního pojištění může dojít ke krácení pojistného plnění. U povinného ručení pak může pojišťovna vyplacené plnění vymáhat po viníkovi.

jsa mkv

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK