Mosty, které byly uvedeny do provozu před šesti lety, mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny. Kvůli těmto problémům na ně Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zakázalo začátkem září vjezd kamionům. ŘSD současně uvedlo, že může hrozit i jejich úplné uzavření.
Podle Prachaře Eurovia odmítla odstranit reklamované závady proto, že o oba mosty se pře se státem v arbitrážním řízení. Pokud by na své náklady vady odstranila, důvod arbitráží by zanikl a stavební firma by se neměla jak domáhat náhrad, uvedl s odkazem na vyjádření Eurovie ministr.
Stát se rovněž s firmou nemůže shodnout na míře poškození obou mostů. Zatímco Eurovia v září uvedla, že mosty jsou z hlediska použitelnosti na stupni tři, což je umožňuje s omezeními používat, ministerstvo tvrdí, že jejich technický stav je podstatně horší.
Další postup státu se podle Prachaře soustředí zejména na přípravu arbitráže. \"Budeme zajišťovat důkazy, provádět zkoušky, do jaké míry je tyto dva objekty ještě možné provozovat, a na základě zkoušek budeme přijímat další rozhodnutí,\" dodal.
Prachaře kvůli jeho přístupu k Eurovii v minulosti kritizoval jeho předchůdce v úřadu Zbyněk Stanjura (ODS). Podle něj by bylo efektivnější nezbytné opravy provést za státní peníze okamžitě a náhradu následně vymáhat po firmě, pokud je úřad přesvědčen, že pochybení jsou na straně zhotovitele. Ani na tom se ale ŘSD se stavební firmou neshodne.
Podle Eurovie je důvodem současného nerovnoměrného pohybu mostních opěr a praskání konstrukce navezení nevhodného materiálu do okolních násypů. Konkrétní materiál, tz. studený odval, požadovalo ŘSD, uvedla firma.
Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Ty měly v materiálu dálničního násypu opakovaně odhalit odpad a další nevhodné látky, které do studeného odvalu nepatří, uvedlo ŘSD. Kvůli sporům o stavbu vznikla koncem minulého týdne sněmovní vyšetřovací komise.