Od uvedení na trh v roce 2011 už Tatra prodala téměř 500 vozidel Phoenix. V loňském roce jich prodala 215, letos by jich měl být přibližně stejný počet.
Na výrobě vozidel Phoenix Tatra spolupracuje s nizozemskou automobilkou DAF, jež je součástí amerického koncernu Paccar, který vozům dodává motory. Nákladní vozidla Tatra Phoenix Euro 6 bezprostředně vycházejí z modelů vozidel předchozí emisní specifikace. Oproti nim mají nové vozy například upravený podvozek s jiným provedením předního stabilizátoru a jeho uložením nebo předními tlumiči.
\"Vozidla v provedení pro těžký terén zkoušíme v těch nejnáročnějších podmínkách. Jsme jedním z prvních výrobců automobilů s motory Euro 6, kteří to dělají,\" řekl generální ředitel Tatry Petr Karásek. Automobilka se zaměřuje na oblasti, kde nejvíce vynikají schopnosti jejích automobilů. Jde o stavebnictví, zemědělství, těžařský průmysl, ale také o hasiče nebo komunální služby.
Tatra patří od loňského roku společnosti Tatra Trucks, která zadluženou automobilku získala v dražbě. Majiteli firmy jsou čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera. Loni Tatra vytvořila tržby 2,6 miliardy korun a vyrobila 763 kompletních vozidel. Během prvního roku ze tří let vytyčené restrukturalizace podniku klesl počet zaměstnanců ze zhruba 1080 na 840 lidí, takže nyní připadá na jednoho zaměstnance ročně jedno vyrobené auto.
\"Produktivita práce šla výrazně nahoru,\" řekl Karásek. Podnik podle něj už začíná nové zaměstnance i přibírat. \"Setkáváme se s tím, že nám chybí další konstruktéři, technici, lidé s určitým specifickým zaměřením. Snažíme se spolupracovat i s místními školami,\" řekl generální ředitel.
První rok restrukturalizace hodnotí jako úspěšný, protože se podařilo splnit hlavní cíl. \"Firma přežila, firma se stabilizovala v základních funkcích, má připravenou strategii pro další rozvoj,\" řekl Karásek.
Podnik intenzivně jedná o nových zakázkách v Asii nebo Jižní Americe. Začíná se prosazovat také v Rusku. \"Máme za sebou úspěšnou referenční zakázku u společnosti Surgutněftěgaz, což je takový etalon mezi ruskými naftařskými společnostmi a od něj se šíří pozitivní zkušenosti s našimi vozy dál. Máme i další zákazníky. Přestože geopolitická situace nesvědčí v tuhle chvíli obchodu s Ruskem, zrovna v současné době jede na výrobní lince několik desítek vozidel, které by měly skončit v Rusku,\" řekl Karásek. Jedná se o sklápěče i podvozky pro další dostavbu.
Po dlouhé době se podle ředitele v Tatře rozbíhají i investice, například do nových obráběcích strojů nebo tryskacího boxu. \"To znamená, že v tuhle chvíli připravujeme Tatru pro další rozvoj. Ten ale s velkou pravděpodobností nebude extenzivní,\" řekl Karásek, který nepředpokládá, že by se někdy mohlo vrátit období, kdy Tatra vyráběla 15.000 vozidel za rok. Automobilka podle něj chce jít cestou kvality a zvýšení přidané hodnoty. \"Naším mottem pro další strategii je, že bychom chtěli, aby v každém kilogramu hmoty vozidla, které odchází přes naší vrátnici, byl co největší podíl přidané hodnoty generované našimi techniky i dělníky,\" řekl Karásek.