\"Vyzýváme (odborový svaz) GDL, aby vyhlášení stávky bezodkladně stáhl. Pokud bude GDL skutečně stávkovat, stejně jako u předchozích stávek připravíme náhradní jízdní řád. Cíl je, aby stejně jako při předchozích stávkách vyjelo asi 30 procent vlaků,\" řekl Stauss. Obvinil odbory, že stávku vyhlašují jen z touhy po moci a že šikanují miliony cestujících.
Značná část cestujících strojvůdce za vyhlášení nejdelší stávky v historii DB kritizuje. V anketě televize n-tv cestující uváděli, že čtyřdenní stávka v osobní dopravě je nepřiměřeně dlouhá. Velkou kritiku vzbudilo i to, že protest připadl na konec podzimních prázdnin v Dolním Sasku, kdy se bude mnoho rodin vracet z dovolených. Podle oslovených cestujících také odbory neukazují dostatek ochoty ke kompromisu ve sporu s DB o platy, délku pracovní doby a postavení svazu GDL v koncernu.
S negativními dopady stávky počítá také německý průmysl, který se bude potýkat s výpadky dodávek materiálu i s nemožností odvozu hotových výrobků. \"Počítáme s tím, že po třech dnech stávky dojde k přerušení výroby,\" řekl Hagen Lesch z Institutu německého hospodářství. \"Tím se zvýší náklady celého odvětví spojené se stávkou z 50 milionů eur (1,4 miliardy korun) denně na 100 milionů eur (2,8 miliardy korun) denně,\" dodal.
Stávka na železnici naopak zvyšuje tržby taxislužbám, společnostem pronajímajícím auta a dálkovým autobusům. \"Počet rezervací na víkend během stávky se proti běžnému období zvýšil o 50 procent,\" uvedl dopravce ADAC-Postbus. Zvýšený zájem hlásí i ostatní autobusové společnosti, některé z nich hodlají po dobu protestní akce strojvůdců vypravit na svých linkách dodatečné spoje.
Spor mezi strojvůdci a vedením DB je dlouhodobý. Svaz GDL zpočátku požadoval především zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby o dvě hodiny týdně. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36.000 a 46.000 eury (998.000 a 1,27 milionu Kč) ročně. Strojvůdci u DB pracují 39 hodin týdně.
o ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání mezi odbory a vedením DB zasekla na sporu o postavení GDL v rámci DB. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje víc zaměstnanců železničního dopravce.