Kvůli stávce jezdí v Německu stále jen třetina vlaků

07.11.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Berlín 7. listopadu (zpravodaj ČTK) - Na německé železnici pokračuje stávka strojvůdců, jezdí kvůli ní jen třetina osobních vlaků největšího dopravce Deutsche Bahn (DB). Kvůli stávce se tvoří zácpy na dálnicích v okolí velkých měst, jen v hustě osídleném Porúří je dnes ráno délka všech kolon větší než 100 kilometrů. DB se snaží prosadit u soudu zrušení stávky, po nočním neúspěchu u první instance se železniční dopravce odvolal a rozhodnutí se očekává dnes odpoledne.

Podle DB se daří dodržovat náhradní jízdní řád, který společnost v souvislosti se stávkou zveřejnila. Na jeho základě jezdí v omezené míře dálkové vlaky na páteřních trasách a regionální vlaky v okolí velkých měst. Mimo provoz ale zůstává městská železnice, která v mnoha městech tvoří páteř městské hromadné dopravy.

Kvůli narušení příměstské dopravy mnoho cestujících využívá k cestě do práce auto. V Porúří se kvůli zvýšenému provozu na dálnicích vytvořily dnes ráno kolony, které mají celkovou délku asi 100 kilometrů. Dálnice se ucpávají také u Frankfurtu nad Mohanem a na okruhu kolem Mnichova.

DB se snaží u soudu dosáhnout zrušení stávky, která je podle nich nepřiměřeně rozsáhlá a nebyla vyhlášena v souladu s pracovním právem. Soud ve Frankfurtu ve čtvrtek nejprve vyzval vedení společnosti a odborový svaz strojvůdců (GDL) ke smíru. Poté, co odbory návrh odmítly, označil soud stávku za legální.

\"Po tomto rozhodnutí soudu vidí DB jako svou povinnost odvolat se proti prvoinstančnímu rozsudku,\" reagoval na noční rozhodnutí soudu železniční dopravce. Rozhodnutí odvolacího soudu se očekává dnes odpoledne. Podle agentury Reuters jsou ale šance DB na úspěch jen malé.

Stávka strojvůdců, která má trvat až do pondělního rána, je už šestou protestní akcí na německé železnici od konce srpna. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36.000 a 46.000 eury (998.000 a 1,27 milionu Kč) ročně.

Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK