Deutsche Bahn čekají výpadky vlaků i po skončení stávky

08.11.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Berlín 8. listopadu (zpravodaj ČTK) - Největší německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) očekává výpadky vlaků i po skončení stávky strojvůdců dnes v 18:00 SEČ. Potíže, které se protáhnou až do neděle, lze podle společnosti očekávat především v dálkové dopravě. Strojvůdci původně chtěli stávkovat až do pondělního rána, v pátek se ale rozhodli protestní akci zkrátit.

\"Deutsche Bahn nyní s vysokým nasazením pracují na tom, aby co nejdříve po skončení stávky začaly regionální i dálkové vlaky opět jezdit podle jízdních řádů,\" uvedl dnes železniční dopravce v tiskovém prohlášení. \"Především v dálkové dopravě to ale vzhledem ke komplexnímu plánování vlaků a personálu zabere víc času a ještě v neděli bude naše nabídka výrazně omezená,\" doplnily DB.

Stávka strojvůdců začala v nákladní dopravě ve středu, v osobní ve čtvrtek a byla jednou z nejdelších na německé železnici. DB v době stávky vypravovaly zhruba třetinu osobních vlaků, nákladní vlaky vozily především uhlí nutné pro zajištění provozu elektráren.

Šéf odborového svazu strojvůdců (GDL) Claus Weselsky v pátek překvapivě oznámil, že se stávka o 34 hodin zkrátí. Podle něj to bylo smířlivé gesto vůči vedení DB vedené mimo jiné snahou o zajištění bezproblémového průběhu nedělních oslav 25. výročí pádu Berlínské zdi.

Podle některých zdrojů ale GDL cítil také slábnoucí podporu pro stávku v řadách strojvůdců. Deník Süddeutsche Zeitung dnes uvedl, že v Bavorsku se v pátek do služby hlásili i členové odborového svazu a DB teoreticky měly kapacity k zajištění provozu dvou třetin vlaků v největší německé spolkové zemi. V Berlíně podle televize N24 chtěla v době stávky pracovat velká část strojvůdců městské železnice.

Nynější stávka, šestá od konce srpna, je důsledkem dlouhodobého sporu mezi GDL a vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců a o postavení odborového svazu v koncernu. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36.000 a 46.000 eury (998.000 a 1,27 milionu Kč) ročně.

Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK