\"Nyní o stávkách nediskutujeme. Čekáme na vyjednávání,\" řekl Weselsky. Svaz GDL ale podle něj stále trvá na svých požadavcích, tedy na zvýšení platů strojvůdců a zkrácení jejich pracovní doby. Nadále také usiluje o to, aby ho DB uznaly jako zástupce dalších profesních skupin kromě strojvůdců.
K vyjednávání jsou připraveny i DB. Šéf společnosti Rüdiger Grube ale dnes v rozhovoru v nedělníku Bild am Sonntag zdůraznil, že očekává od GDL ochotu přistoupit na kompromis. \"Sami jsme několikrát kompromis nabídli a navrhli i několik smírčích řízení. Svaz GDL ale dosud na všechno říká kategorické ne. Dokonce i na návrh smíru předložený nezávislým soudcem,\" řekl Grube.
Šéf železničního dopravce také řekl, že kvůli stávce není rozhořčený na strojvůdce. \"Ti jsou naši kolegové. Jsem rozčilený kvůli šéfovi GDL Weselskému, protože porušuje princip přiměřenosti mezi sociálními partnery,\" uvedl Grube.
DB se dnes po jedné z nejdelších stávek v historii železnice zvolna vracejí k běžnému provozu. Na hlavních dálkových tratích jezdí 60 procent vlaků, na vedlejších přibližně polovina. V regionálním provozu vypravují DB zhruba dvě třetiny vlaků proti běžnému jízdnímu řádu. K plnému provozu se chtějí vrátit v pondělí ráno.
Poslední stávka byla už šestá od konce srpna a byla důsledkem dlouhodobého sporu mezi GDL a vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců a o postavení odborového svazu v koncernu. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36.000 a 46.000 eury (998.000 a 1,27 milionu Kč) ročně.
Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.