...soukromé vysoké školy se v rámci své výzkumné činnosti zabývali analýzou podnikatelského prostředí na úrovni českých rodinných firem. Níže uvedená tabulka ukazuje, že tento specifický okruh vlastníků (ze zahraničních firem připomeňme např. automobilku BMW, z domácích brněnskou GITY nebo výrobce koupelnových předložek firmu GRUND) hraje podstatnou roli v národních ekonomikách. U nás tomu bohužel tak není. Léta totality přetrhaly vlastnická pouta a tak se tradiční český rodinný podnik buduje prakticky od základů. Příklady však táhnou a je dobré si je připomínat.
Vzhledem k tomu, že výsledky výzkumu autorů z B.I.B.S. jsou pro domácí podnikatelské prostředí velmi zajímavé, ale také závažné, předkládáme je v plném autorském znění. Pro více informací o metodice a výsledcích výzkumu kontaktujte autory na níže uvedených adresách.
Výzkum provedený renomovanými odborníky z B.I.B.S. byl zaměřen na střední a velké tradiční české rodinné firmy, úspěšně restituované a obnovené svými původními majiteli po více než padesátileté přetržce během socialistické éry. Výzkum si kladl za cíl zmapovat stávající ekonomickou situaci těchto firem, a zejména problémy obecné, i pro ně specifické, se kterými se v podnikání potýkají.
Rodinné firmy jako hybné síly tržních ekonomik
Ve vyspělých tržních ekonomikách představují rodinné firmy, tj. firmy strategicky ovládané, vlastněné, nebo řízené příslušníky jedné rodiny, značnou ekonomickou sílu. Jejich nezanedbatelný podíl na registrovaných firmách, HDP a tvorbě zaměstnanosti v národních ekonomikách demonstruje přehled níže. Je vysoce pravděpodobné, že trend rostoucího významu rodinných firem, jako specifické formy podniků, bude stále výraznější i v transformované české ekonomice. Postavení, vývoji a zejména podpoře rodinných firem je proto důvodné věnovat pozornost.
Země | Podíl na celkovém počtu registrovaných firem | Podíl na tvorbě HDP | Podíl na tvorbě zaměstnanosti |
---|---|---|---|
Portugalsko | 70 % | ||
Velká Británie | 75 % | ||
Španělsko | 80 % | ||
Švýcarsko | 85 % | ||
Švédsko | >90 % | ||
Itálie | >95 % | ||
Spojené státy | >95 % | 90 % | 60 % |
Německo | 75 % | ||
Austrálie | 50 % | ||
EU | 90 % | . |
Výsledky výzkumu
Výzkum naznačuje, že tradiční české rodinné firmy se potýkají četnými problémy:
-
s externími problémy plynoucími z podnikatelského prostředí
-
s interními problémy spojenými s řízením firem
-
s problémy specifickými pro rodinné firmy (související s faktem, že do řízení firmy vstupují psychodynamické procesy rodiny, vztahy, konflikty aj.)
-
s problémy spojenými s tzv. „podnikatelskými“ dovednostmi a znalostmi
Externí problémy, na které firmy nejvíce upozorňovaly, zahrnovaly:
-
neefektivitu státního sektoru, byrokracii a diskriminační tendence státních orgánů vůči firmám s českým kapitálem
-
nedostatečné a opožděné toky informací mezi státem a podnikatelskou sférou, zcela nedostatečnou podporu podnikání
-
nepřehlednou a nesrozumitelnou legislativu a velmi špatnou vymahatelnost práva
-
vysoké zdanění, které neumožňuje reinvestovat a obnovovat zastaralé technologie
-
vysokou kriminalitu a časté neetické jednání, nízkou důvěru mezi podnikateli a z toho plynoucí problémy
-
špatné image českých podnikatelů, posilované selektivním výběrem „negativních“ podnikatelských zpráv v mediích
-
špatnou platební morálku
-
posilující korunu resp. nečinnost vlády při pomoci českým exportérům
-
špatnou dostupnost investičních úvěrů a externích zdrojů financování
-
celkovou nestabilitu českého podnikatelského prostředí
-
nízkou ochranu před sílícími tlaky levných asijských výrobců aj.
Druhou kategorii problémů představují interní problémy, z nichž mezi nejvýraznější patří:
-
pouze omezené výrobkové portfolio v důsledku ztráty (zrušení nebo převedení na jiné podniky) tradičně bohatých produktových řad během socialismu; ztráta tradičního rodinného podnikatelského know-how a konkurenčních výhod (např. tradiční vysoké kvality)
-
zastaralé výrobkové řady, ideově i technologicky, vysoké výrobní náklady, nízké marže a nízká celková ziskovost
-
zastaralé strojní vybavení, které potřebuje značné re-investice
-
vysoká zadluženost v důsledku vysokých re-investičních nároků i faktu, že původní rodiny musely zcela zásadní části svých podniků, v důsledku diskriminační kalkulace ceny při restituci, odkoupit (formou úvěrů)
-
chybějící re-investiční zdroje (interní i externí)
-
výrobní i skladové kapacity, zděděné po socialistických podnicích, nevyhovující stávající produkci (nízké či naopak příliš vysoké a tedy neekonomické)
-
nejasně definované nebo zcela chybějící strategie (strategické plánování i krátkodobé plánování)
-
nedostatek kvalifikované pracovní síly (v některých regionech) – zejm. některých vysokoškolských profesí a manažerů
-
nízká pracovní morálka zaměstnanců, neochota přijímat odpovědnost za vlastní práci, chybějící chápání vazby mezi vlastním výkonem, celkovou úspěšností podniku a z toho plynoucího vlastního ohodnocení, vysoká fluktuace pracovní síly, vysoká míra absencí, neefektivní nebo chybějící systémy motivace
-
špatný přístup k informacím (externím i interním)
-
nepochopení významu marketingu a jeho zanedbávání na úkor řízení „výrobní části firmy“ aj.
Část těchto problémů je typická nejen pro restituované rodinné firmy, ale i pro ostatní postsocialistické podniky (např. zastaralé technologie aj.) i nové firmy (např. podceňování marketingu a strategického plánování). Výraznou nevýhodou restituovaných rodinných firem je však fakt, že tyto musely rodiny, často za nevýhodných podmínek, odkoupit. To vedlo k výraznému zadlužení rodin a k nutnosti odčerpávat značných finančních prostředků ven z firem, na splácení „rodinných“ úvěrů. To podstatně zbrzdilo investiční aktivity a rozvoj těchto firem.
Specifickou množinu problémů představují problémy typické pro rodinné a české tradiční rodinné firmy:
-
zajištění kontinuity firmy, tj. nalezení členů rodiny další generace ochotných firmy převzít, což je u těchto firem obtížnější vzhledem k padesátileté přetržce v podnikatelské tradici a odcizení některé z větví rodiny firmě
-
postupná re-koncentrace vlastnictví, které je v současné době značně, a často nepřirozeně, rozdrobeno mezi mnoho členů vzdálených rodinných větví
-
obnovení tradiční kultury a hodnot ve firmách, které jsou považovány za jednu z klíčových konkurenčních výhod rodinných firem, a které byly u českých tradičních rodinných firem značně poničeny léty komunismu
-
udržování dobrých vztahů mezi četnými členy rodiny – vlastníky, zejména s ohledem na fakt, že tito mají od firem často rozdílná očekávání
-
ztížené podmínky pro nalezení externích investorů, což je typické pro rodinné firmy
-
negativní pocit závazku k předkům a z toho plynoucí ztížené prosazování změn
-
tendence porevolučních zakladatelů k autoritativnímu stylu řízení a s tím spojená negativa
-
zaměňování rolí členů rodiny v rodině a v práci
V této kategorii čelí české tradiční rodinné firmy jak problémům specifickým pro jejich kategorii (např. fragmentované vlastnictví, odcizení některých členů rodiny firmě a zajištění kontinuity aj.), tak i problémy obecně identifikované u rodinných firem, zejm. v západních ekonomikách.
Poslední kategorií problémů představovaly problémy spojené s často chybějícími „podnikatelskými“ dovednostmi a znalostmi:
-
nedostatek zkušeností s podnikáním
-
nedostatečné schopnosti řízení a plánování vlastního času, přetíženost
-
neschopnost nalézat podnikatelské příležitosti
-
averze k riziku
-
pomalé rozhodování
-
podceňování networkingu
-
podceňování učení se
-
schopnost vyrovnávat se se stresem
-
vůdčí schopnosti
Na vrub této kategorie je třeba poznamenat, že firmy vykazovaly značné rozdíly a u některých byly náznaky, že tyto schopnosti nejen mají, ale že jsou jejich výraznou předností.
Závěry výzkumu
Výzkum naznačuje, že tradiční české rodinné firmy čelí četným problémům. I když lze toto konstatovat o českých firmách obecně, u tradičních českých rodinných firem je jejich šíře rozsáhlejší. Na stranu druhou výzkum u těchto firem identifikoval i celou řadu výrazných silných stránek, typických pro rodinné firmy obecně, zejména pak obrovské podnikatelské nasazení, budování firmy s perspektivou dlouhodobé existence za hranice několika generací, silný hodnotový systém, vnímání firmy jako rodinné hodnoty a s tím spojenou silnou motivaci firmu znovuobnovit a rozvíjet, dobré rodinné vztahy, vztah k předkům a rodinnou hrdost jako silný motivátor firmu znovuobnovit a rozvíjet, silné tendence ke společensky odpovědnému chování a další.
Vzhledem k tomu, že lze právě tuto kategorii firem považovat za pokračovatele původní české podnikatelské tradice, podnikatelské kultury, etiky, a tedy solidní základ českého podnikání, zaslouží si tyto firmy více pozornosti a podpory, zejména pak ze strany státu a vlády, než jim doposud patřilo.
B.I.B.S., a.s.
www.bibs.cz
Lidická 1879/48
602 00 Brno – Černá Pole