\"Železnice prošla různými obdobími, nádražní budovy však ve většině případů zůstaly tak, jak byly vybudovány v době největšího rozvoje železnic,\" uvedl náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Právě proto, že velká část z nich je v současnosti cennými architektonickými památkami, je o ně podle něj třeba náležitě pečovat.
Kromě hlavní ceny udělila asociace zvláštní ocenění pro zbylá nádraží, která se dostala mezi desítky finalistů a mezi kterými byly nádražní budovy například v Kubově Huti na Šumavě, nádraží Třeboň lázně nebo ostravské hlavní nádraží. Cenu naděje poté získalo nádraží Havířov, kterému hrozí demolice.
Minulé ročníky soutěže o nejkrásnější nádraží vyhrála nádraží v Rynolticích na Liberecku, východní nádraží v Opavě, Uherské Hradiště, Ostroměř u Hořic, Trutnov a Zahrádky u České Lípy. V Česku existuje na 2500 zastávek, na kterých se nachází zhruba 8000 nádražních budov a dalších železničních staveb.
Občanské sdružení pořádá soutěž od roku 2007, spolupracují s ním například Plzeňská dráha, České dráhy, Jindřichohradecké místní dráhy, Správa železniční dopravní cesty, Posázavský Pacifik nebo občanské sdružení ŽelPage.