ČD Cargo plánují zvýšit investice do stárnoucích vozidel

20.11.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 20. listopadu (ČTK) - Státní nákladní dopravce ČD Cargo chce výrazněji investovat do obnovy vozidlového parku. Do roku 2016 chce mít v barvách ČD Cargo moderní lokomotivy buď od místního výrobce Škoda Transportation, nebo od některého zahraničního, jako jsou například společnosti Bombardier nebo Siemens. Zatím ale není jasné, zda si je koupí, nebo pronajme. ČTK to řekl nově jmenovaný předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

Vozidlový park Carga, podobně jako u ostatních národních dopravců v zemích střední a východní Evropy, zastarává. Věk vozidel provozovaných tuzemským dopravcem se v průměru blíží 30 letům. \"Dozrál čas, abychom našim zaměstnancům, konkurentům a zákazníkům ukázali, že jsme ochotní investovat do dlouhodobého horizontu a do budoucnosti společnosti,\" uvedl Bednárik.

Nákupu jak lokomotiv, tak i vagonů pro přepravu, ale musí podle Bednárika předcházet jistota, že pro ně bude existovat dlouhodobé uplatnění. Pokud by takové ukazatele na trhu neexistovaly, bylo by pro dopravce výhodnější si tato vozidla pronajímat.

V současnosti dopravce pravidelně využívá 650 lokomotiv. Cena nového stroje se pohybuje kolem čtyř milionů eur (100 milionů korun). \"Pokud bychom v příštím roce koupili tři tyto lokomotivy, tak bychom projedli většinu hospodářského výsledku společnosti, který vytvoří v roce 2014,\" doplnil Bednárik.

Problémem státní společnosti je i složení vagonů, které vzniklo při dělení majetku společného dopravce na české a slovenské železniční společnosti. Zatímco zhruba třetinu vozidlového parku dopravce nevyužívá, jde zejména o staré vagony na přepravu sypkých materiálů, vagony pro přepravu zboží na paletách dopravci chybí a společnost si je dlouhodobě pronajímá.

Kromě obměny vagonů a lokomotiv musí dopravce, chce- li uspět na trhu a fungovat dalších dvacet let, zlepšit komunikaci ve firmě a především zvýšit jistotu pro zákazníky, že přepravované zboží bude doručeno včas. Právě problém s garancí doby dodání je podle něj největším problémem, řada zákazníků proto dává raději přednost silniční dopravě před železnicí.

Nákladní doprava Českých drah představovaná společností ČD Cargo vykázala v letošním pololetí zisk 540 milionů korun i přes třísetmilionové snížení tržeb na 6,3 miliardy korun. Podle vedení Českých drah stojí za poklesem tržeb vysoká konkurence zejména v přepravách hnědého a černého uhlí, která následně vede ke snižování cen za přepravu. Nákladní doprava skončila se ziskem i v loňském roce, předloni firma hospodařila s dvoumiliardovou ztrátou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK