V Plzeňském kraji ujedou vlaky příští rok o 5 pct kilometrů méně

20.11.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 20. listopadu (ČTK) - Plzeňský kraj jako jediný z českých a moravských regionů sníží od nového jízdního řádu rozsah regionální železniční dopravy. V ostatních krajích zůstává stejný nebo se navyšuje. Osobní a spěšné vlaky v Plzeňském kraji ujedou příští rok o 4,8 procenta kilometrů méně než letos, tedy přes 5,013 milionu kilometrů. Zrušeny budou nejméně využívané spoje, většinou velmi brzy ráno nebo pozdě večer a výjimečně kolem 11:00. ČTK to řekli ředitel krajského centra Českých drah (ČD) v Plzni Vladimír Kostelný a Zdeňka Kmochová, ředitelka firmy POVED (Plzeňský organizátor veřejné dopravy).

Kraj se ke snížení počtu dotovaných kilometrů rozhodl kvůli úsporám i přes nesouhlas některých obcí. Argumentuje tím, že odstraňuje spoje, kdy ve stejnou dobu jezdily vlaky s autobusy. Vlak je pro nás trojnásobně dražší, uvedl náměstek hejtmana Jaroslav Bauer (ČSSD). Nový jízdní řád bude platit od neděle 14. prosince.

Podle středečního jednání rady Plzeňského kraje půjde příští rok do železniční dopravy 551,5 milionu Kč. Kraj zaplatí za vlaky 410 milionů korun a ministerstvo dopravy přispěje 141,5 milionu Kč. Meziročně se přeprava sníží o zhruba 350.000 kilometrů, řekl Bauer. Letos dal kraj 459 milionů Kč a stát 149 milionů.

Plzeňský kraj od roku 2002 trvale zvyšoval objednávku u ČD. Až na letošní rok objednal méně vlaků, a to o 5,6 procenta. \"Pevně věřím tomu, že redukce jsou u konce. Pan hejtman slíbil starostům i na zastupitelstvu, že už další dva tři roky nebudou,\" řekla Kmochová.

Železnice má trvale tvořit páteř veřejné dopravy v regionu. Na ni se napojují autobusy, které dostanou příští rok více peněz. Krajem dotované autobusy najezdí příští rok o 90.000 kilometrů více než letos, celkem 14,8 milionu kilometrů. Kraj na ně dá 399 milionů Kč.

Mezi nejvýznamnějšími změnami na železnici bude, že v úseku Staňkov - Horšovský Týn pojedou vlaky jen o sobotách a nedělích, kdy je využívají turisté. \"Je tam bohatá nabídka autobusů,\" uvedla Komochová. Redukce se dotkne také další turistické trati Svojšín - Bor, kde budou jezdit vlaky jen od čtvrtka do neděle. Nový koncept bude na tratích z Plzně do Bezdružic a do Mariánských Lázní. Spěšné vlaky, převážně s jednotkami RegioShark, tam pojedou po dvou hodinách bez přestupu v Pňovanech.

Kvůli minimálnímu využití nepojedou vlaky ze Špičáku do Plattlingu, alternativou budou vlaky z Plzně na Železnou Rudu. V úseku Domažlice - Furth im Wald nepojedou dva páry vlaků.

Největší stavební akcí na kolejích bude příští rok přestavba uzlu Plzeň a rekonstrukce tranzitního koridoru Rokycany - Chrást u Plzně, a to za plného provozu všech vlaků, které budou jezdit vždy po jedné koleji; ojediněle se objeví náhradní autobusy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK