ŘSD: Vjezd aut těžších než 3,6 tuny je pro most v Ostravě riziko

28.11.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 28. listopadu (ČTK) - Bezpečně mohou po sjezdu z ostravské D47 jezdit jen osobní auta a dodávky. Pokud by po něm jezdila vozidla těžší než 3,6 tuny, znamenalo by to výrazné riziko. ČTK to řekl s odvoláním na výsledky matematických propočtů přípustného zatížení mostu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Hraniční zatížitelnost mostu, který byl uveden do provozu před šesti lety, by přitom na jedno vozidlo měla činit 32 tun. Vady na dvojici ostravských mostů se objevily letos v létě, od září na nich ŘSD omezilo rychlost a zakázalo na ně vjezd kamionům.

Na mostech se objevily trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze. Posun mostu může podle Rýdla vidět i laik, pokud si u paty mostu prohlédne takzvané dilatační spáry. \"Spára by při aktuální teplotě, která je v Ostravě jeden stupeň nad nulou, měla být zhruba čtyřcentimetrová. Ocelové pásky na jejích okrajích jsou ale ve skutečnosti na sebe pevně přitisknuté,\" uvedl Rýdl.

Kromě normální zatížitelnosti při běžném provozu se u obou mostů počítalo zatížení v mimořádných situacích. Pokud by po hůře poškozeném mostě měl projet nadměrný náklad a veškerá ostatní doprava byla z úseku vykázána, udrží most 82,9 tuny. Nepoškozený most by ale v takovéto situaci měl bezpečně udržet hmotnost více než dvojnásobnou.

Na závažnosti problémů s mosty a důvody jejich vzniku se stát dlouhodobě neshodne s jejich zhotovitelem, stavební společností Eurovia. Podle Eurovie je důvodem současného nerovnoměrného pohybu mostních opěr a praskání konstrukce navezení nevhodného materiálu do okolních násypů. Konkrétní materiál, takzvaný studený odval, požadovalo ŘSD, uvedla firma.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Ty měly v materiálu dálničního násypu opakovaně odhalit odpad a další nevhodné látky, které do studeného odvalu nepatří, uvedlo ŘSD. Během dneška bude organizace ne méně poškozeném mostě provádět praktické zkoušky zatížení tím, že na něj vjede s těžkou technikou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK