Český T-Mobile po stížnosti z Polska pozastaví jednu z reklam

04.12.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 4. prosince (ČTK) - Česká pobočka mobilního operátora T-Mobile se rozhodla po stížnosti polského velvyslanectví pozastavit jeden ze svých reklamních spotů, který líčí polsky mluvícího muže jako překupníka nabízejícího nekvalitní mobil. Reklama byla podle firmy myšlena v nadsázce a neměla nikoho znevažovat. ČTK to řekla mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

V reklamě s názvem \"V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách\" vystupuje herec Ivan Trojan v roli učitele, který se svou třídou zavítá do zasněženého lesa na české hranici. Když se mu rozbije mobil, za smrček maskovaný polsky mluvící muž s knírem mu začne nabízet hromadu pochybně vyhlížejících věcí, až mu nakonec vymění mobil za jiný. Ten se ve vteřině rozbije, nicméně mluvící stromek už je pryč.

Spot se dočkal kritiky v polských médiích a rozhněval polskou velvyslankyni v Praze. \"Televizní reklama T-Mobile... byla pro mě nepříjemným překvapením. Důrazně protestuji proti takovýmto spojením, která zjednodušujícím a skandalizujícím způsobem prezentují Poláky,\" uvedla v dopise českému vedení telekomunikační firmy velvyslankyně Gražyna Bernatowiczová. Zároveň požádala o okamžité stažení spotu, který je podle ní v rozporu se zásadami reklamní etiky i vkusu, z televizního vysílání.

Generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina nabídl polské velvyslankyni osobní setkání, kde by jí situaci vysvětlil. \"Mrzí nás, že se naše reklama, která dlouhodobě sází na nadsázku a specifický humor, mohla někoho dotknout. Přestože jsme přesvědčeni, že reklama je z etického i zákonného hlediska v pořádku, rozhodli jsme se ji pozastavit, a to ještě před setkáním s paní velvyslankyní,\" uvedl Vašina.

Ambasáda se podle T-Mobilu zatím s návrhem termínu neozvala. \"Reklamní spot bude stažen z televizního vysílání a odstraněn z on-line komunikačních kanálů T-Mobile v nejbližším možném termínu,\" dodala Kemrová.

T-Mobile v předchozích reklamních kampaních glosoval například motorkáře, skokany na lyžích či kulturisty. Nedávno se naopak objevil slovenský spot, který poukazoval na některé vlastnosti Čechů.

\"Vždy je to otázka pojetí reklamy a míry nadsázky,\" uvedl prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Problém reklamního spotu vidí v tom, že oslovuje lidi, kteří nemají se zobrazeným námětem zkušenost. \"Chápu, že kdybych byl Polák, asi by se mi to líbit nemuselo,\" připustil. Dodal, že zobrazení národnostních menšin v reklamě bývá vždy složité. Podle výkonného ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného se podobné případy v poslední době nevyskytovaly. Případné stížnosti na reklamní kampaň rada posuzuje a o její etičnosti rozhoduje na základě reklamního kodexu.

Polsko si na praktiky českých obchodníků nestěžuje poprvé, loni se například ministerstvo zemědělství obrátilo na českou stranu kvůli údajně negativní kampani vůči polským potravinám.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK