Sněmovna dnes odmítla návrh na zamítnutí novely s poukazem na to, že ministerstvo chystá propracovanější verzi, která by mohla být přijata na jaře příštího roku.
Příspěvek, který slouží k úhradě škod z provozu aut bez povinného ručení, platí od roku 2009. Poslanci navrhli jeho zrušení v rámci novely, kterou předložili poslanci KSČM a která upravovala vymáhání příspěvků za nezaplacené povinné ručení. Komunisté původně navrhovali, aby právo kanceláře vymáhat příspěvek zaniklo až po třech letech.
Sněmovní výbory hospodářský a rozpočtový ale doporučily tento příspěvek zrušit s tím, že poplatek je jen další sankce. Obhájci zrušení argumentovali mimo jiné tím, že příspěvek do garančního fondu vymáhá kancelář mnohdy neoprávněně od těch, kteří již příslušné vozidlo nevlastní. Příčinou jsou takzvané polopřevody automobilů, kdy nový vlastník vozu jej nepřihlásí na sebe.
Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobili nehodu, mají náhradu škody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Vozidlo nepojištěného vlastníka bude vyřazeno z registru vozidel ve správním řízení.
Exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) trval na tom, že na novém režimu vydělají ti, co vůz nepojistili. Ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora již dříve varoval, že vzroste počet nepojištěných aut, jichž je nyní asi 120.000. Podle ČKP splatí zhruba 30 procent z nákladů na nepojištěné škody viníci nehod. Zbytek je hrazen z příspěvků od nepojištěných motoristů.
Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, v letošním 1. pololetí stoupl o 104.000 na 7,095 milionu aut, vyplývá z informací na webových stránkách České kanceláře pojistitelů (ČKP). Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel asi 7,8 milionu.