Dálnice, o které se jedná, spojují Záhřeb s přístavem v Rijece, Dalmácií a také severovýchodní částí země, Slavonií. Za jejich výstavbu a modernizaci dalo Chorvatsko od poloviny 90. let minulého století přes 35 miliard kun (125 miliard korun), náklady se ale prostřednictvím mýtného vracely jen pomalu. V současné době přesahuje výše dluhu čtyři miliardy eur (110 miliard korun) a jen letos měly dvě firmy provozující zmíněné dálnice uhradit 6,6 miliardy kun (23 miliard korun).
O tom, kdo koncesi získá, by se mělo rozhodnout příští rok na jaře a nový provozovatel by se mohl dálnic ujmout po prázdninách. Situaci ale ještě může změnit odpor obyčejných Chorvatů. Občanská iniciativa \"Naše dálnice nedáme\" sesbírala přes 500.000 podpisů na podporu referenda o pronájmu dálnic, o přípustnosti hlasování ale teprve rozhodne záhřebský ústavní soud. Komplikaci pak podle komentátorů mohou představovat i blížící se parlamentní volby, kvůli kterým by mohli politici rozhodnutí ještě odložit.