ČKP varovala, že zrušení příspěvku může vést ke zvýšení pojistného, podle obhájců novely k tomu ale není důvod. Obhájci zrušení argumentovali zejména mimo jiné tím, že příspěvek do garančního fondu vymáhá kancelář mnohdy neoprávněně od těch, kteří již příslušné vozidlo nevlastní. Příčinou jsou takzvané polopřevody automobilů, kdy nový vlastník vozu jej nepřihlásí na sebe. Novela by i takovéto situace měla vyřešit.
Příspěvek, který slouží k úhradě škod z provozu aut bez povinného ručení, se platí od roku 2009. Poslanci KSČM původně novelou navrhovali pouze to, aby právo ČKP vymáhat příspěvek zaniklo po třech letech. Poslanci se ale rozhodli příspěvek zrušit s tím, že je jen další sankcí. Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobili nehodu, mají náhradu škody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Vozidlo nepojištěného vlastníka bude vyřazeno z registru vozidel ve správním řízení.
Ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora již dříve varoval, že vzroste počet nepojištěných aut, jichž je nyní asi 120.000. Podle ČKP splatí zhruba 30 procent z nákladů na nepojištěné škody viníci nehod. Zbytek je hrazen z příspěvků za nepojištěné motoristy.
Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, v letošním prvním pololetí stoupl o 104.000 na 7,095 milionu aut, vyplývá z informací na webových stránkách České kanceláře pojistitelů (ČKP). Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel asi 7,8 milionu.