O pětici nevyužívaných tratí nikdo zájem neměl

07.01.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 7. ledna (ČTK) - O koupi některé z pětice nevyužívaných železničních tratí, které Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nabídla k odprodeji, neprojevil zájem žádný zájemce. Vyplývá to z dopisu správy železnic, který firma zaslala ministerstvu dopravy. Důvodem jsou podle potenciálních zájemců ceny, za které SŽDC nepotřebné tratě nabízí. Například 22 kilometrů dlouhou trať z Kopidlna do Dolního Bousova správa prodávala za minimální cenu 98 milionů korun.

Zatím šlo o první z několika kol, ve kterých bude správa tento zbytný majetek nabízet s tím, že ceny se budou výrazně snižovat. Organizace totiž musí dodržet vládou stanovený postup, podle kterého může trati nabídnout nejprve za ceny platné podle vyhlášky. Až poté může cenu snížit na hodnotu obvyklou a následně až na polovinu ceny obvyklé. Podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského je reálné, že se správě podaří trati prodat alespoň ve třetím kole soutěží.

Celkem se správa železnic chystá odprodat 21 nevyužívaných tratí, jejichž prodej už schválila vláda. Současná pětice představuje první balík, který státní organizace zájemcům nabídla k prodeji.

Pokud se zájemce o odkup nenajde ani po třetím kole veřejných soutěží, může teprve SŽDC tratě nabídnout bezplatně ministerstvu dopravy nebo krajům a obcím. Právě obce už v minulosti v mnoha případech o nevyužívané tratě projevily zájem, překážkou ale byla jejich vysoká cena. Příkladem může být například obec Terezín u Čejče, která plánovala na části železniční trasy mezi Terezínem a Klobuky u Brna provozovat koněspřežnou dráhu jako lákadlo pro turisty.

Proti rozprodeji nevyužívaných tratí se postavil Svaz cestujících ve veřejné dopravě, podle jehož předsedy Miroslava Vyky jde o krátkozraký krok. \"Zastavení provozu na nich nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich nedostatečné údržby a krátkozrakého politického rozhodnutí,\" uvedl v otevřeném dopisu ministru dopravy Danu Ťokovi.

\"Podobně uspěchaným rozhodnutím bylo ukončení provozu na trati mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou po povodni v roce 2007. Protože stát o její provoz neměl zájem, nadále ji úspěšně provozuje svaz místních obcí. Podobný přepravní potenciál má i řada těchto tratí, které stát nyní označuje za zbytné,\" dodal Vyka.

Trať Délka v Km Cena podle předpisu o oceňování v mil. Kč, Cena obvyklá v mil. Kč. Čelákovice - Mochov 4 32 5,7 Čížkovice- Obrnice 35,9 132 5,58 Dolní Bousov - Kopidlno 22,4 98 1,38 Čejč - Uhřice 15,5 46 7,7 Kralovice u Rakovníka - Mladotice 11,3 27 5,7

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK